Wednesday, June 23, 2010

23.6 Lauwersoog –Norderney, 53 42N 07 10E, 53 nm

Satamamestarin suosituksen mukaan paras lähtöaika kohti Saksaa on LW – 2 h, eli huomenna olisi kannattanut lähteä vasta klo 12.
Meillä oli kuitenkin pitkä matka edessämme Norderneyhin, joten halusimme lähteä aikaisemmin. Mikon omien laskelmien mukaan kannatti lähteä yhtä hyvin aikaisemmin, jolloin meillä olisi jo alkumatkan matalilla vesillä myötävirta. Ja kieltämättä näin pitkällä matkalla saamme joka tapauksessa nauttia sekä myötä – että vastavirroista, joten missä vaiheessa aloitamme matkan, ei mielestämme ole väliä! Totesimme yhdessä että lähtömme klo 10 osui nappiin!
Pohjanmerelle vievä sulku avattiin meille melko nopeasti ja ajoimme sen sisään. Nyt tapahtui kaksi mokaa: Sekä Riitan että Mikon kädessä olevat poijuhaat putosivat veteen meidän pitäessämme kiinni sulun seinässä olevasta köydestä! Syykin oli selvä: tässä sulussa oli poikkeuksellisen kova virtaus ja vaikka kone oli jo pysäytetty, vene jatkoi matkaansa eikä sen kulkua voitu käsin pysäyttää. Saimme veneen kuitenkin hyvin kiinnitettyä ja seurasimme katseella kun molemmat haat uivat kohti sulun päätä! Sulun hoitaja huomasi onneksi tämän ja ennen kuin hän aloitti sulun täyttämisen, hän poimi molemmat haat ylös ja toi ne meille. Danky!
Aurinko paistoi koko päivän pilvettömältä taivaalta mutta tuulesta ei ollut tietoakaan. Ajoimme koneella ja välillä yritimme purjein mutta sillä vauhdilla olisimme olleet vasta aamuyöllä perillä.
Virta oli lähes koko päivän myöteistä, 1-2 solmua, joten matkamme taittui ihan mukavasti. Näimme myös paljon troolia vetäviä kalastusaluksia.
Seurasimme kahta hollantilaista purjevenettä, jotka olivat kanssamme samaan aikaan sulussa, ja saavuimme jo ennestään tuttuun Friisien saariiin kuuluvaan Nordenreyhin klo 20 maissa. Satama oli jo hyvin täynnä mutta löysimme vielä sopivan aisapaikan.
Mikko kävi suorittamassa satamamaksun ja tilasi samalla meille aamuksi tuoreet sämpylät