Tuesday, June 15, 2010

15.6 Kortgerne – Strijensas, 51 43 N 0435 E, 37 nm

Mikko kävi aamulla hoitamassa satamakonttorissa muodollisuudet jonka jälkeen olimme valmiita jatkamaan kanavamatkailuamme noin klo 10.
Kova tuli jatkui edelleen ja Pohjanmerelle oli annettu lähes myrskyvaroitus. Ennusteen mukaan sää jatkuisi tällaisena koko viikon. Päätös siirtyä kanaville tuntui entistä fiksummalta!
Kortgenen jälkeen saavuimme suureen lahteen joka oli suorassa yhteydessä mereen, joten täällä vaikuttivat sekä virrat että nousu- ja laskuvesi. Me saimme nauttia molemmista joten meno oli märkää koska merenkäyntikin oli kovasta tuulesta johtuen melkoista.
Jatkoimme matkaa Kramersluizenin suluille, jota Richard ja Marjo olivat suositelleet meille yöpymispaikaksi. Koska saavuimme sinne jo iltapäivällä, emme halunneet jäädä vaan jatkoimme matkaa Volkerkaksluizenin sululle. Sulkuja on täällä useampia ja valitsimme tietysti pienveneitä varten varatun sulun. Nyt oli kuitenkin käynyt niin että isoja proomuja varten tarkoitettu sulku oli epäkunnossa joten ne käyttivät nyt pienveneiden sulkua. Olimme VHF:llä yhteydessä sulun valvomoon ja saimme ohjeet siirtyä sulkuun heti ms Imerellan jälkeen. Mikäpäs siinä, hieman arvelutti jäädä ison proomun taakse koska niiden potkurien aiheuttama virta on melko voimakasta ja saattaa aiheuttaa ongelmia pienveneille niiden lähtiessä liikkeelle. Kaikki meni kuitenkin oikein hyvin ja siirryimme tosi vilkkaalle Hollands Diepin syväväylälle. Proomuliikenne on täällä todella vilkasta joten koneellakin ajaminen vaatii tarkkuutta.
Olimme olleet puhelimitse yhteydessä Strijensasin marinaan josta meille oli luvattu laituripaikka yöksi. Pilot-kirjamme mukaa sataman syvyys on alle 2 m mutta satamamestari vakuutti meille että 1,9 m:n syvällä veneellä mahtuu hyvin. Niinhän siinä kävi ja saimme vaivoin parkkeerattua Cantanan kahden paalun väliin.
Kävimme ravintolassa maksamassa satamamaksun ja kysellessämme mahdollista leipomoa kuulimme, ettei kylässä ole lainkaan liikkeitä. Tarjoilija haki kuitenkin meille keittiöstä ison pussin pakastettua paahtoleipää. Kiitos siitä.
Kävimme suihkussa ja nautimme illallisen veneessä.