Saturday, June 19, 2010

19.6 Amsterdam- Enkhuizen, 52 42N 05 18E, 30 nm

Yöllä oli satanut jonkunverran mutta sade lakkasi aamulla. Tuuli oli edelleen navakkaa, 20 – 30 solmua pohjoista ja säätila kolea ja pilvinen.
Lähdimme liikkeelle totuttuun aikaan, eli noin klo 10.
Ajoimme sataman jälkeen kanavan vasenta reunaa, koska tarkoituksemme oli pysähtyä sillä puolella olevalla huoltoasemalla tankkaamassa. Hollantilainen poliisivene lähestyi meitä ja poliisi ilmoitti meille että kuljemme kanavan väärää puolta. Tästä voisi rupsahtaa 90 €:n sakot! Emme ensikertalaisina rikollisina saaneet sakkoja, mutta siirryimme kiltisti väylän oikealle puolelle. Olemme kuulleet useammalta Hollannissa kävijältä, viimeksi Spicalaisilta, että poliisi tulee täällä usein ulkomaalaisiin veneisiin ja saattaa jopa tarkastaa koko veneen kuten mm. Spican tapauksessa. Etsivät kai huumeita? Ainakaan toistaiseksi meitä ei ole tarkastettu meno- eikä tulomatkallamme.
Lähestyessämme huoltoasemaa, näimme että siellä oli parastaikaa parkissa iso jokilaiva, joka näytti vievän koko laituritilan. Emme jääneet odottamaan vaan päätimme tankata myöhemmin Enkhuizenissa.
Savuimme Markenmeerille, joka on entistä merenpohjaa ja nykyisin padottu sisäjärvi. Järven syvyys on vain 2,5- 4 m ja näin kovalla tuulella, 20–30 solmua, meri oli tosi kuoppainen. Aalto on lyhyttä ja terävää ja selvästi hidastaa veneen kulkua varsinkin vastatuulen purjehdittaessa kuten me nyt.
Joskus klo 17 maissa saavuimme Markenmeeriä ja Ijsellmeeriä jakavan penkereen sululle. Sulutuksen jälkeen ajoimme Enkhuizenin jo ennestään tuttuun isoon marinaan. Satama oli melko täynnä paikallisia veneitä mutta puhelimitse saimme varattua itsellemme paikan M19.
Hollanti pelasi tänään Japania vastaan tuloksella 1-0.