Sunday, June 13, 2010

12.6 Dover- Dunkerque 43, nm






Oli taas aika siirtyä Manner-Euroopan puolelle.
Mikko kävi aamulla vaihtamassa kaasupullon uuteen ja noin klo 10 olimme valmiita irrottamaan köydet.
Doverin satamassa on laivaliikenne niin vilkasta että tänne tullessa ja täältä poistuessa pitää aina ensin olla yhteydessä Port Controlliin saadakseen luvan ajaa sataman aallonmurtajan läpi.
Doverin ja Calaisin välillä on liikennettä todella niin paljon että laivat kulkevat ns. reittijakojärjestelmää pitkin, tietyntyyppistä kaksikaistaista laivojen maantietä pitkin. Ko. maantien saa pienveneet kyllä ylittää, mutta sen pitää tapahtua 90 asteen kulmassa ja mahdollisimman vilkkaasti. Samanlaisia kaistojahan on myös Suomenlahdella mm. Tallinnaan mentäessä!
Liikennettä oli todella paljon, kymmeniä laivoja oli näkyvissä jatkuvasti. Meillä oli myötävirta ja koko noin 10 nm:n alueen ylitys tapahtui ilman ongelmia. Käännyttäessämme koilliseen kohti Dunkerquea, saimme täyden hyödyn virrasta nopeutemme ollessa pohjan suhteen jopa yli 9 solmua.
Saavuimme perille jo ennestään tuttuun Yacht Club de la Mer du Nordin satamaan noin klo17. Kävimme kaupungilla ruokaostoksilla ja söimme kotona.
Saavuttuamme tänne, on ympäri sulkeutunut, lähdimmehän Dunkerquesta 7.8 kohti etelää ja purjehdittuamme tällä välillä yli 9600 nm olemme jälleen täällä. Eiköhän se ole samppanjan arvoinen kierros?

1 comment:

  1. Tallinnaan mentäessä!
    Liikennettä oli todella paljon, kymmeniä laivoja oli näkyvissä jatkuvasti. Meillä oli myötävirta ja koko noin 10 nm:n alueen ylitys tapahtui ilman ongelmia. dunkerque dover

    ReplyDelete