Friday, June 18, 2010

17.6 Gouda –Haarlem, 52 23 N 04 39 E, 30 nm






Päivä alkoi taas aurinkoisena mutta tuuli oli edelleen navakkaa, NE 15-25 solmua.
Goudan kohdalla on vilkasliikenteinen rautatiesilta joka avataan vain 3 tunnin välein. Ensimmäinen avaus tapahtuu klo 10.13 joten lähdimme satamasta jo noin 09:30 ja menimme sillan edessä olevalle odotuslaiturissa. Siellä oli taulu jossa ilmoitettiin että seuraava avaus onkin vasta 13.13! Mitä ihmettä! Mikko otti VHF:llä yhteyttä ja edellinen avaus oli aivan oikein ollut 10.13! Nyt meille vasta selvisi että olimme unohtaneet siirtää kellojamme Keski-Euroopan aikaan tultuamme Englannista Ranskaan! Syy eilisenkin hämmennykseen selvisi samalla. Jäimme odottamaan ja sillan avattua jatkoimme kanavamatkailuamme.
Meillä oli hieman ennen Alphen a/d Rijniä olevan sillan kohdalla vaikeuksia koska jouduimme odottamaan sen avaamista turhan kauan. Nyt oli sekä kova tuuli ja lisäksi 1 solmun myötävirta. Venettä on silloin hyvin vaikeata pitää paikallaan koska eihän ohjaus toimi ilman vauhtia. Sama ongelma oli myös edessämme olevalla hollantilaisveneellä. Kun olimme poikittain tässä kapeassa kanavassa tuli takaa kovaa vauhtia hiekkaproomu, jolla ei ollut aikomustakaan pysähtyä ja antaa meidän kääntää veneemme rauhassa. Läheltä piti, ettei proomu törmännyt meihin mutta kaikki meni onneksi hyvin.
Jatkoimme matkaa ja noin klo 17 saavuimme Sassenheimin rautatiesillan kohdalle, jonka nostoa jouduimme odottamaan klo 18.28 saakka. Täällä oli odotuslaituri johon kiinnitimme veneen ja rupesimme aikamme kuluksi lukemaan.
Seurasimme hollantilaista Bavaria 30:tä, s/y Amistadia, joka oli myös menossa Goudaan. Peräkkäin ajamisessa on se hyvä puoli että pääsee samalla sillan avauksella läpi, ehkä siltoja ei kannata erikseen avata yksinäiselle veneelle?
Saavuimme illalla noin klo 21 Haarlemiin ja kiinnitimme veneemme keskellä kaupunkina olevan kanavan varrelle. Aikomamme paikka oli meille liian matala mutta siirsimme veneen vieressämme olevan pienemmän hollantilaisveneen kylkeen veneen nuoren miehistön avustamana. Sillat suljetaan klo 22 joten pidemmälle emme olisi tänään enää päässeet, emmekä myöskään jaksaneet.
Nautimme myöhäisen pihvi-illallisen veneessä.

No comments:

Post a Comment