Thursday, May 6, 2010

6.5 Viesti Atlantilta 37 24N 32 02W, 102 nm

Mikko löysi eilen illalla kannelta sakkelin ruuvin! Tällainen löytö on aina
hälytys, eli joku sakkeli on auennut! Seurasi tarkastuskierros kannella ja löytyihän se auennut sakkeli spinnupuomin nostokiskosta. Ei tällä kertaa mikään vakava asia mutta hyvä että tuli selvitettyä. Hankalaksi tilanne muodostuisi jos vikaa ei löydy mutta tiedetään että jossain on auennut sakkeli. Tuleeko koko masto pian alas?

Tämäkin päivä oli hyvin harmaa. Tuuli oli jo hieman tasaantunut 15-20 solmuun ja aina välillä sadekuurot piristivät meitä. Näkyvyys oli sateen takia myös rajoitettu.

Merenkäynti oli onneksi eiliseen nähden tasaantunut jolloin mm. olo veneen sisällä oli kuin pesukoneessa! Eilen ei todellakaan ollut helppoa päivittää blogia kun jo PC:n paikallaan pitäminen oli hankalaa Delfiinit hyppelivät tänäänkin innoissaan Cantanan ympäri. Muuta liikennettä emme havainnet mutta plotterin mukaan joku laiva liikkui parinkymmenen mailin päässä meistä.

Tänään siirsimme kellojamme 4 tuntia eteenpäin, eli UTC-aikaan. Nyt olemme siten samassa ajassa kuin Azoreilla kesäisin. Vuorokausirytmimme muuttuu ja siihenkin on sopeutuminen.

Kuulimme Spicalta että he ovat jo varanneet meille laituripaikan Hortan satamasta. Todella hieno asia, voimme sitten ajaa suoraan laiturille eikä meidän tarvitse odottaa jollain odotuslaiturilla tullausta. Saavumme sinne näillä näkymin viikonlopun aikana.

Illalla tuuli tyyntyi ja sadekin lakkasi. Jatkoimme purjein mutta vauhtimme laski sen takia alle 4 solmun. Saapuminen perjantain kuluessa Hortaan on täten kyseenalaista.

Tuulen edelleen tyyntyessä aamulla, käynnistimme koneen neljäksi tunniksi.Joskus klo 10 paikkeilla tuuli virisi ja jatkoimme matkaa purjein Ennusteen mukaan tänään pitäisi tuulla 15-20 solmua SW. Harmiksemme Sint Maartenissa ostamamme MP3-soitin hajosi yöllä. Toivottavasti Azoreilta löytyy uusi. Yöt sujuvat vahdissa mukavammin kuin samalla voi kuunnella hyvää musiikkia.

Lukeminen öisin on viime päivinä ollut vaikeata koska kirjat kostuvat ulkona niin nopeasti. Vaikka ei sataisi, niin ilman suht. kosteus on 90%:n paikkella

Matkaa Hortaan 175 nm

3 comments:

1. Blogin aikavyöhyke vaihdettu UTC-aikaan eli aikaleimat merkitään kaksi tuntia Suomen aikaa aikaisemmaksi.

ReplyDelete
  2. moi sinne Atlantille, ei varmaan kovin kiiretta tanne kotosuomeen. Vetta sataa ja keli alle 8C, nauttikaa Azoreista ja terkkuja muille seiloreille. bimbo ja masa

3. Urpo: nyt kun Suomessa on kesäaika, niin aikaero UTC-aikaan on kolme tuntia, eikös?

Bimbo ja Masa: Azorit vaikuttaa olevan ihana paikka! Ikäänkuin olisimme kotona. Vettä sataa ja ulkolämpötila on reilusti alle 20 astetta. Kerrotaan terkut Spicalle, muita suomalaisia ei toistaiseksi ole. Söimme äsken illallisen Cantanassa ja totesimme kuinka fantastista on, kun paatti ei keiku ja tiskit voi pestä lämpimässä makeassa vedessä. Luxusta.