Friday, May 14, 2010

14.5 Horta, Azorit standby

Retkeily ja ostospäivä
Vuokrasimme spicalaisten kanssa auton, pienen Ford Fiestan, ja lähdimme kiertämään saarta. Ajoimme ensin Faialin lounaskulmassa olevaan Ponta dos Capelinhosiin jossa vanhan majakan yhteyteen on rakennettu valtava näyttely tulivuorista. Tulivuorilla on todella merkittävä osuus Azorien olemassaoloon koska koko saariryhmä on muutama miljoona vuotta sitten syntynyt merenalaisten tulivuorten purkausten seurauksena. 1957 tapahtui viimein merkittävä purkaus jolloin kyseisen majakan vieressä purkautui tulivuori ja synnytti 2,4 km2 lisää maata. Näyttelytilassa oli auditorio jossa seurasimme 3-ulotteisessa elokuvassa itse asiassa miten koko maailmankaikkeus on syntynyt. Todella hyvin tehty filmi joka antoi paljon uutta tietoa mukavalla tavalla esitettynä. Kiipesimme myös vanhan majakan 156 askelta sen huipulle ihailemaan maisemia. Valitettavasti sää oli tänään hieman tihkusateinen ja siksi utuinen joten näkyvyys oli rajoitettu.
Jatkoimme matkaa saarten keskellä olevan Caldeiran tulivuoren kraatterin reunalle mutta allamme näkyi vain pilvinen aukko, kraatterin pohjaa ei näkynyt.
Koska meillä oli auto käytössämme, kävimme ruokakaupassa hankkimassa ruokaa ja juomia seuraavaa etappiamme varten. Hyvä kun kaikki mahtui pieneen Fiestaan.
Ja ihmeen kaupalla saimme ostoksemme tungettua vielä pieneen veneeseemme!
Kiertelimme vielä autolla Hortan ympäristössä ja otimme muutaman kuvan kaupungista ja Monte da Guian niemestä
Tarkoituksemme on nyt jatkaa matkaa kohti Englantia sunnuntaina 16.5. Sääennusteet vaikuttavat riittävän hyviltä ja olemmehan jo nähneet tämänkin paikan. Lisäksi molemmilla venekunnilla on ikävä Suomen kesään ja omaistemme pariin!
Riitta teki kovasti töitä maalauksemme viimestelyä varten. Aikamoinen urakka!
Illalla yritimme vielä mennä syömään Peter´s Cafe Sportiin mutta olimme liian myöhään liikkeellä koska ravintola oli jo tupaten täynnä. Mikäpä sen parempaa kun kotiruoka!