Friday, May 7, 2010

7.5 Viesti Atlantilta ja saapuminen Hortaan 38 31N 28 37W, 171nm

Koko eilinen päivä jatkui harmaana ja melko tuulisena. Paikoitellen saimme sadetta niskaamme mutta enimmäkseen oli poutaa.
Yöllä näimme taas paljon tähtiä ja kuukin pilkotteli puolen yön jälkeen pilven takaa.
Atlantin värikin on muuttunut tummansinisestä siniharmaaksi. Samoin taivaan.
Tack-Tick tuulimittarimme aiheuttaa taas päänvaivaa. Laite toimii aurinkopaneelin avulla ja ilman aurinkoa ei tule sähköä. Laite sammuu varsinkin öisin aina välillä eikä sen taustavalo kytkeydy lainkaan. Nyt siitä olisi meille hyötyä koska purjehdimme myötätuulessa.
Ennusteiden mukaan tuuli voimistuisi vielä tälle päivälle ja se näyttää pitävän paikkansa. Heti aamulla oli tuuli yltynyt jo 30 solmuun. Päivä alkoi kuitenkin vaihteeksi aurinkoisena.
Aamupäivän aikana tuuli voimistui selvästi ja muuttui lähes myrskyisäksi. Tuulimittarimme näytti jatkuvasti yli 35 solmun nopeutta ollen välillä lähes 40 solmua, eli jo lähes myrskylukemissa.
Aallonkorkeus oli kasvanut arviomme mukaan 10 m:iin joten meno oli todella raskasta ja märkää. Istumalaatikko täyttyi usein vedellä ja kesti aikansa ennen kun vesi oli valunut pois siitä.
Cantana otti aallot kuitenkin hienosti ja olomme tuntui näissä olosuhteissa melko turvalliselta. Purjehdimme minimaalisin purjein ja tuuliperäsimme piti suuntaamme yllättävän hyvin. Kieltämättä, purjehtiminen näin kovassa tuulessa ja aallokossa on raskasta mutta nyt ei ollut vaihtoehtoja, piti vain toivoa että mitään ei hajoa koska se voisi aiheuttaa todellisen katastrofin.
Saavuimme viimein Hortan satamaan hieman yli klo 20 ja vaikka satamatoimisto suljetaan klo 20,niin saimme kuitenkin sovittua satamamestarin että voimme siirtyä laituriin ja hoitaa muut muodollisuudet sitten huomenaamulla. Meille osoitettiin laituripaikka B13, aivan Spican läheltä
Spicalaiset olivat meitä laiturilla vastassa ja he kutsuivat meidät vielä illalliselle heti kun meille sopii. Ennen sitä he tulivat veneellemme kuohuviinipullon kanssa ja juhlimme onnistunutta Atlantin toista ylitystämme heidän kanssaan. Aivan mahtavaa, emme olisi oikein jaksaneet tehdä itse tänään enää kunnon ruokaa.
Kävimme suihkussa ja siirryimme syömään Maijan tekemiä maukkaita pihvejä. Taisimme juoda heidän kanssaan pari lasillista hyvää viiniäkin
Kyllä uni maistui yöllä, hyvä kun selvisimme omalle veneellemme nukahtamatta

2 comments:

1. MOI
    varmaan mukava herata laiturissa pitkasta aikaa. Onkohan se Peter's cafe viela olemassa? Siella tuli joskus vietettya aikaa. Ottakaa iisisti ja nauttikaa tanne ei viela kiiretta, eilen hesassa +5. Toivottavasti ehditte piipahtaa Houtskarissa

masa ja bimbo

ReplyDelete
  2. Moikka,

kuten tiedätte, niin pitkän ja kostean legin jälkeen on kuin olisi taivaassa. Saa nukkua pitkät unet kuivissa lakanoissa ja sängyssäkin pysyy!
    Kyllä Peter's Sport Cafe on paikallaan. Olemme vasta ehtineet kurkkia sisään, on nimittäin ollut vähän puuhaa. Mikolla oli eilen suorastaan paskamainen päivä, loput selviää seuraavasta blogitekstistä...
    Ei ole ilmoissa kehumista täälläkään, vettä satelee vähän väliä ja lämpötila on 18.