Sunday, August 9, 2009

8.8 Boulogne-sur-Mer - Dieppe 53 nm








Herätys 0630 ja lähtö 0800.
Meillä oli alussa 2 solmun myötävirtaa noin 3 h ajan, jonka jälkeen virta kääntyi vastaiseksi, mutta oli seuraavat 6 tuntia alle 2 solmua. Meri oli lähes peilityyni, joten jouduimme ajamaan koneella koko päivän. Tuulen hieman herätessä nostimme myös purjeet, joilla saimme 0,5 solmun lisänopeuden.
Olimme nyt Normandiassa ja rannikko oli muuttut selvästi Hollannin ja Belgian hiekkaranta-dyyneistä korkeiksi kalkkikivirannoiksi. Kieltämättä kipparilla kävi entiset työasiat mielessä, koska se leipä oli tullut hankittua mineraaliteollisuuden parissa työskennellessä.
Huviveneiden liputuksesta sen verran, että Itämeren alueella käytämme luonnolisesti oman seuramme LLV:n perälippua veneen perässsä kuten tapoihin kuuluu. On suositeltavaa käyttää seuralipun tilalla Suomen lippua kansainvälisimmillä vesillä, koska sen tunnistettavuus on paljon parempi. Jo Ruotsissa on moni ihmetellyt, että mikä ihmeen lippu meillä on perässä!
Perälipun oikea paikka on tietysti veneen perässä, mutta ulkomailla moni kiinnittää sen perästaagiin ja pitää lippua ylhäällä yötä päivää. Maassa maan tavalla ja liputtaminen myös yöllä on sikäli perusteltua, että viranomaiset jne. tunnistavat satamissa paremmin ulkolaiset veneet.
Me siirsimme myös lippumme perästaagiin, mutta teimme sen ennenkaikkea puhtaussyistä. Veneen perässä se likaantuu melko nopeasti moottorin pakokaasuista ja mielestämme puhdas lippu väärässä paikassa on parempi kuin likainen lippu, oli se sitten missä tahansa! Meillä on matkassa pari Suomen lippua ja suurempi määrä LLV:n lippuja, joten voimme liputtaa ehjällä lipulla koko vuoden!
Saapuessamme Dieppeen oli Reedsissä selvät ohjeet, että piti ilmoittautua satamaan kanavalla 12, jottei häiritsisi lautta- ja muuta hyötyliikennettä. Kippari oli VHF:llä yhteydessä, mutta sai vain ranskankielisiä vastauksia, joten dialogista tuli hieman yksipuolinen. Sama tapahtui, kun soitimme kännykällä Dieppen Jehan Ango Marinaan kyselläksemme satamapaikkaa. Vastaus tuli täältäkin ranskankielellä, jota kumpikaan meistä ei valitettavasti vielä hallitse!
Ajoimme kuitenkin sisään satamaan ilman minkäänlaisia ongelmia ja marinaan saavuttessamme menimme vapaaseen pilttuuseen parkkiin. Satamamestari tuli melko nopeasti paikalle kumiveneellään ja auttoi myös kiinnityksessä.
Dieppe on tosi mukavan tuntuinen aito ranskalainen kaupunki. Olimme lukeneet s/y Jonegan loistavasta matkakertomuksesta heidän kokemuksistaan ja miten he ihastuivat Ranskan satamista juuri Dieppeen. Oli helppo ymmärtää miksi.
Satama on keskellä ihastuttavaa kaupunkia ja teimme kävelykierroksen keskustaan ja kävimme samalla ruokakaupassa, kun sellainen sattumalta osui kohdalle! Valikoima lähes samaa surkeaa tasoa kuin Boulognen Spar-kaupassa, mutta saimme joitakin perustarvikkeita hankittua repun täydeltä. Ranskassa on lukematon määrä erilaisia herkkukauppoja, joista voisi erikseen kerätä juustot, lihat, leivät ja muut ihanuudet. Purjehtijalla on valitettavasti harvoin aikaa keräillä yhtä sieltä ja toista täältä vaan käytännöllisintä on ostaa kaikki samasta marketista ja lihat mieluiten vakuumipakattuina, jotta ne säilyvät mahdollisimman pitkään ahtaassa altaanmallisessa jääkaapissa.
Täytimme myös vesitankin täällä Dieppessä. Olemme todenneet että satamissa on ollut sekä sähköä että vettä kiitettävästi saatavissaa mutta sitä kauemmaksi kun Suomesta purjehtii, sitä harvemmassa satamassa on myös vesiletkut sataman puolesta. Meilläkin on tätä varten hankittu rullattava kangasletku joka menee tosi pieneen tilaan. Sen lisäksi erilaisia liittimiä.
Illallinen nautittiin Cantanan istumalaatikossa myrskylyhdyn valossa. Myöhemmin illalla ihailimme ilotulitusta mutta emme tiedä minkä kunniaksi se järjestettiin!

No comments:

Post a Comment