Friday, August 7, 2009

7.8 Dunkerque-Boulogne-Sur-Mer 35 nm

Herätys siis klo 0600 ja lähdimme samantien ulos satamasta, aamiaisen söimme sitten matkalla. Totesimme tyytyväisinä, että pari muutakin venettä oli lähdössä samanaikaisesti samaan suuntaan, joten tuskin virtalaskelmamme ihan pieleenkään menivät!
Sataman ulkopuolella oli meri melko levoton luoteistuulesta ja itäisestä virrasta johtuen, mutta saimme purjeet ylös ja sammutimme koneen. Vauhti GPS:n mukaan n. 8-9 solmua ( loki näytti 5- 6 pinnan suhteen,) joten saimme mukavaa työntöapua myötävirralta.
Tällä kohtaa Englannin kanaali on kapeimmillaan ja purjehduksellisesti siten melko haastavaa aluetta. Laivaliikenne oli hyvin vilkasta, mutta mitään vaikeita tilanteita meille ei sattunut.
Päivä oli lämmin, mutta pilvinen ja hieman utuinen. Tuulta oli aluksi NW 10 m/s, mutta se tyyntyi myöhemmin n. 5 m/s:ksi. Cap Griz Nezin ohitimme tunnin etuajassa hyvässä myötävirrassa ja perillä Boulogne-Sur-Merissä olimme n. klo 1400.
Riitta oli tyytyväinen, ettei tällä kertaa kukaan ystävällinen rientänyt vastaanottamaan köysiä. Olemme todenneet, että rantautuminen aisapaikalle ainakin tyynellä säällä sujuu paremmin, kun saamme hoitaa köysihässäkät omalla tyylillämme.
Satama on keskellä kaupunkia hyvin suojassa kaikilta tuulilta. Kyseessä on vuorovesisatama, jossa vuoroveden takia veden korkeus vaihtelee jopa 9 m kaksi kertaa vuorokaudessa! Tullessamme oli nousuvesi, mutta illlalla Cantana oli jo 8,5 m alempana. Meille se ei aiheuta ongelmia, koska veneet ovat kiinnitettyinä laitureihin, jotka puolestaan liikkuvat pilareiden varassa.
Boulogne on keskiaikainen kaupunki vanhoine rakennuksineen ja muureineen, todella ihastuttava paikka. Alunpitäen oli tarkoituksemme purjehtia Calaisiin, mutta Oostendessä hollantilainen naapurimme suositteli purjehtimista suoraan Boulogneen. Varmaan kannatti. Kävimme ihastelemassa vanhaa St Nikolauksen kirkkoa, jossa oli sattumalta juuri häät menossa. Kirkko oli täpötäynnä häävieraita, joukossa oli mitä mielikuvituksellisempiin hattuihin sonnustautuneita daameja ja "ei vois vähempää kiinnostaa"-oloisia nuorukaisia. Kun emme saaneet selvää papin ranskankielisestä liturgiasta päättelimme, että eiköhän se nuoripari saa toisensa ja jatkoimme kierrosta.
Etsimme kauppaa, mutta ainoa mikä löytyi oli surkea Spar-valintamyymälä. Kyllä tuli omaa Seiloriamme ikävä! Ostimme kuitenkin leipomosta leivän ja patongin, olimmehan Ranskassa! Ostamistamme kananmunista oli 2 mennyt rikki jo repussa, joten päätimme nauttia herkullisen munakkaan illalliseksi.

1 comment:

1. Olenkin miettinyt tuota vuorovesiasiaa, kiitos tiedosta :)! Terveisin Heidi W.