Thursday, August 6, 2009

5.8 Scheveningen-Oostende 76 nm

Vihdoin liikkeelle niin monen satamapäivän jälkeen.
Herätys klo 0600 ja aamiaisen jälkeen tankkasimme sataman GEO-lautassa 48,9 l dieseliä.
Lähdimme ensin pelkällä koneella ajamaan kohti etelää, koska sääntöjen mukaan pitää Maas-joen edustan laivaväylän ylittää nopeasti koneella, ei purjein.
Tuuli oli sivumyönteinen, joten laivaväylän jälkeen saimme pian purjeet ylös ja pääsimme nauttimaan tosi purjehduksesta pari tuntia. Valitettavasti tuuli tyyntyi sen jälkeen kokonaan ja ajoimme koneella koko loppumatkan, yhteensä noin 11 h Belgian Oostendeniin.
Sää oli helteinen, mutta välillä tihkui jonkun verran vettä.
Kippari innostui pesemään Scheveningenissä pahasti hiekoittuneen kannen matkan aikana.
Illalla n. klo 2100 saavuimme perille Oostendeen.
Kippari oli ollut VHF:llä yhteydessä muutaman kerran sulkujen takana sijaitsevaan Mercator-satamaan saamatta sieltä mitään vastausta. Vasta saapuessamme satamaan he vastasivat ja ilmoittivat sataman olevan aivan täynnä.
Saimme sitten paikan täyden satama-altaan eteläpäässä olevsta Royal North Sea Yacht-klubin satamasta ja koska aikomuksemme ei ollut jäädä pidemmäksi aikaa, niin jäimme ahtaaseen laituripaikkaamme kuitenkin yöksi.
Meitä harmitti, ettei meillä ollut Belgian vieraslippua mukana. Aikamoinen töppäys, vaikka inventariolistamme mukaan meillä piti olla sekin lippu jossain!
Tullessamme oli laskuvesi, joka yöllä nousisi n. 4 m.
Satama oli keskellä kaupunkia, mutta emme jaksaneet enää niin myöhään mennä kaupungille ihmettelemään.