Wednesday, August 12, 2009

11.8 Cherbourg-Guernsey 36 nm




Mikko kävi aamulla ensimmäiseksi hakemassa leipomosta tuoreen patongin, jona aikana Riitta valmisti aamiaisen. Herkullista!
Kävimme myös ruokakaupassa ja siirryimme bensa-aseman laituriin n. klo 1145 ja tankkasimme 89 l dieseliä. Tapasimme laiturilla Swan 36:n aiemmin omistaneen ranskalaispariskunnan, joka kuvasi ja ihaili Cantanaa.
Tämän etapin varrella on alue, ns Alderney Race, jonka ohittaminen tulee suunnitella tarkkaan, koska siellä saattaa merenkäynti muodostua tosi pahaksi tietyissa tuuli- ja virtaolosuhteissa. Virran voimakkuus on pahimmillaan jopa 10 solmua ja mikäli tuuli on vielä vastainen, niin siellä ei pienveneillä ole mitään tekemistä. Reedsin sekä Boulognessa tapaamamme hollantilaispariskunnan mielestä ainoa oikea aika lähteä Cherbourgista kohti Aldenary Racea on HW Dover - 3 h, joten noudatimme neuvoa. Nyt oli onneksemme hyvä ilma, kevyt vastatuuli ja saimme mukavan myötävirran vauhdittamaan matkaamme. Totesimme, että myös näissä olosuhteissa, varsinkin Cap de Haguen kohdalla, meri kiehui melkoisesti, joten olimme tyytyväisiä, että lähtömme sattui oikeaan aikaan.
Kone savutti välillä taas valkoista savua ja piti samalla jonkunlaista räpättävää ääntä, mutta vedenerottimen tyhjennys toi helpotusta. Kippari totesi myös konetta tarkistaessaan, että vesipumpusta vuotaa jatkuvana norona vettä. Pumppu avattiin, mutta päätettiin sulkea samantien, koska lähestyimme määränpäätä ja nyt tarvittiin myös konetta. Ongelma ei liene niin vakava, ettei sitä voisi sitten satamassa korjata.
Kohteenamme oli Guernsey, joka kuuluu Britannian hallitsemiin kanaalisaariin. Saaret ovat Ranskassa, mutta ovat olleet lähes 1000 vuotta brittiläisiä. Verovapautensa takia myös ilmeisen suosittuja ostospaikkoja! Bergerac on naapurisaarelta eli Jerseyltä. Saarilla vallitsee tietysti vasemmanpuoleinen liikenne ja kellot ovat UT:ssä eli tuntia ennen Ranskan aikaa
Saavuimme St Peters Portin odotusalueelle n. klo 1900 ja kiinnittäydyimme harbour controllin antaman ohjeen mukaan yhden saksalaisveneen kylkeen. Sataman henkilöstö kävi moottoriveneellä laskuttamassa satamamaksun ja jätti meille maahantulo-lomakkeen täytettäväksi. Tässä jouduimme odottamana 1,5 h kunnes vesi oli niin korkealle että sataman kynnyksen yli pääsee purjeveneellä. Tästä on myös Reedsin kirjassa selkeät ohjeet. Odottamassa oli ehkä noin sata venettä, joten viranomaiset huolehtivat siitä, etteivät kaikki ryntää sisälle samanaikaisesti.
Vierassatamassa eli Victoria-satamassa, kiinnittäydyimme hollantilaisen Swan 38:n, s/y Jan van Bloisin kylkeen ja nautimme veneessä myöhäisen illallisen. Naapuriveneessä matkustivat perheen vanhemmat, kolme lähes aikuista lasta ja yhden tyttöystävä eli yhteensä kuusi henkilöä. Totesimme meillä Cantanassa olevan sittenkin ruhtinaallisesti tilaa meille kahdelle!

No comments:

Post a Comment