Monday, August 31, 2009

31.8 Povoa de Varzim - Leixoes 14 nm

Olimme suunnitelleet lähtevämme tänään melko aikaisin liikkeelle joten heräsimme jo kuuden maissa.
Tarkoituksemme oli purjehtia Aveiroon jonne matkaa on Varzimista n. 40 nm. Aamulla vallitseva paksu sumu muutti kuitenkin suunnitelmiamme koska Aveiron satamalahteen pitäisi tulla korkean veden aikana joen voimakkaan virtauksen ( jopa 8 solmua) ja matalan sisäänajoväylän takia. Myöhäisen lähtömme johdosta olisimme saapuneet sinne vasta illalla matalan veden aikaan joten satamaan tulo olisi saattanut olla turhan hankalaa.
Kävimme kävelyllä ja löysimme jopa Lidl-kaupan josta ostimme mm. suosikki-kuplavettämme. Palatessamme veneelle oli sumu jo hälventynyt riittävästi joten päätimme jatkaa samantien matkaa lähimpään satamaan, Porton edustalla olevaan Leixoeseen, saakka. Olimmehan 4:ssä päivässä jo tutustuneet Varzimiin riittävän hyvin.
Lähdimme 1300 ja ajaessamme ulos aallonmurtajan ohi alkoi sumutorvi heti hälyttämään. Päätimme kuitenkin jatkaa ja nyt jouduimmekin todella tiheään sumuun. Plotteria ja tutkaa silmäillen ja omia silmiä hyväksikäyttäen löysimme kuitenkin 3 tunnin jälkeen perille Leixoen suojaiseen marinaan. Meitä oli jopa 2 marineroa vastaanottamassa ja selvitettyämme muodollisuudet teimme kävelyretken tämän pikkukaupungin ympäri.
Kävimme katsastamassa paikakunnan kirkonkin ja siihen liityvän hautausmaan. Suomesta poiketen hautoja ei oltu kaivettu maahan vaan rakennettu kivestä.
Leixoen paras puoli on ehdottomasti sen hyvä sijainti matkamme varrella.
s/y Spica oli jäänyt päivällä Varzimiin mutta sumun hälvennettyä siellä hekin päättivät siirtyä tänne Leixoeseen.