Friday, August 14, 2009

13-14.8 Guernsey-Camaret-Sur-Mer 135 nm

Viereemme oli illalla saapunut ranskalainen puuveneklassikko ja jutellessamme heidän kanssaan matkastamme saimme hyviä vihjeitä Bretagnen pohjoispuolen satamista, Trebeurden ja L'aber Wrach. Suunnittelimme jo käyvämme jommassa kummassa, mutta saapuminen olisi sattunut yöaikaan, joten päätimme purjehtia suoraan Camaret Sur Meriin.
Aamulla oli HW (high water) klo 1236, joten satamasta pääsi ulos n. klo 1035 - 1435 välisenä aikana, jolloin kynnyksen päällä oli vettä tarvittavat min 2 m.
Kävimme ensin Mark& Spencerissä ruokaostoksilla ja n. klo 1130 irrotimme köydet.
Aluksi koneajoa salmesta ulos, mutta nostimme pian purjeet ylös ja saimme purjehtia 30 nm, kunnes tuuli tyyntyi. Matkaa oli jäljellä yli 100 nm, joten kone päälle.
Näimme ensimmäisen delfiinin Les Sept Ilesin lähellä, mutta emme ehtineet valokuvata sitä. Otus oli ainakin parimetrinen! Muutaman pyöriäisen ja hylkeen olemme nähneet aikaisemminkin, mutta delfiinin näkemistä olimme jo odottaneet innolla.
Yö oli tähtikirkas ja 50%-nen kuu nousi vasta klo 0016 antamaan meille hieman lisävaloa. Huvittuneena serasimme lentokalojen hyppelyä, jotkut tekivät jopa kolme loikkaa ennenkuin sukelsivat takaisin veteen. Kuulemma ne hyppäävät myös veneiden kannelle ja odottavat kunnes ne aamulla poimitaan paistinpannulle. Cantanan kansi oli aamulla toki kalaton!
Yö meni kipparin osalta kokonaan valvoessa ja aamulla lähestyessämme Bretagnen kärkeä taivas meni pilveen ja näkyvyys heikkeni selväsi. Lisämausteena saimme vielä kunnon sumun päällemme, joten kun Riitta seurasi tutkasta muuta liikennettä niin Mikko seurasi plotterista veneen kulkua. Selvisimme kuitenkin hyvin n. klo 1230 Camaret-Sur-Merin suojaiseen satamaan ja löysimme heti vapaan paikan Cantanalle.
Camaret-Sur-Mer on todella ihastuttava pieni kaupunki. Lienee ollut aikoinaan kalastajakylä, mutta nykyisin ilmeisen suosittu lomapaikka ranskalaisille. Täällä on useampi satama, mutta ainoastaan virallisessa Vaubanin vierassatamassa on vettä riittävästi Cantanan syväykselle. Rannalla makaavat laivahylyt ovat kuulemma suosittuja valokuvauskohteita, joten pitihän nekin kuvata.
Camaret Sur Mer on myös suosittu satama Biskajan ylitystä suunnitteleville, jossa on hyvä odottaa sitä sopivaa sääikkunaa.
Laitoimme veneen kuntoon ja otimme 1,5 tunnin pikatorkut, jonka jälkeen kävimme mm. ruokaostoksilla. Ostimme tuoretta kalaa ja Riitta valmisti meille gourmee-illallisen.
Täältä matkamme jatkuu Biskajan yli Espanjaan! Aikaa menee tuulista riippuen n. 3 vrk:n ylitykseen.
Olemme olleet matkalla nyt noin kaksi kuukautta ja kaikki ystävien ja muiden blogin lukijoiden tervehdykset ja viestit ovat aina vaan odotetumpia!

3 comments:

1. Moin Mikko,
    seuraan kyllä tarkasti purjehdustanne, mutta aina ei tule kommentoitua sen kummenmin. Täällä Suomessa on ollut suotuisat ilmat ja voin kertoa että purjehdimme Hangosta Porkkalaan, Amanda II nimisella aluksella. yöpyen Merikarhujen Barösundin satamassa missä muistaakseni olemme sinunkin kanssa yöpyneet. Hyvää Biskajan ylitystä toivottaen, Tea ja kaj

ReplyDelete
  2. Hei,

Hienosti etenee reissunne! Jossain välissä voisi myös
    merkitä merellä olevan koordinaatin blogin karttaan, ehkä vaikka Biskajan ylityksen aikana?

Tv. Urpo

ReplyDelete
  3. seuraamme kyllä päivittäin reissuanne....hyviä tuullia vaan.