Wednesday, July 29, 2009

25.7 Ijmuiden-Scheveningen 22 nm

Aamulla tuuli vielä tosi kovaa, joten päätimmme lähteä liikkeelle vasta iltapäivällä, jolloin tuulen piti jonkun verran tyyntyä.
Käytimme ajan hyödyksi ja pesimme lakana- ja pyyheliinapyykkiä. Satamassa näimme myös sisarveneen, hollantilaisen Swan 36:n jonka kunnostus oli selvästi jäänyt kesken.
Köydet irti klo 1200 ja heti aallonmurtajan jälkeen jouduimme todelliseen hornankattilaan. Laivojen aallot, kova vastatuuli ja myötävirta pisti todella meren kiehumaan. Aallot olivat mahtavan kokoisia ja saimme melkoisesti vettä päällemme. Ajoimme pelkällä koneella ulos, jossa merenkäynti oli hieman tasaisempaa, joten nostimme genuan.
Tarkistimme keulapiikin ja kuivaa tuntui olevan! Mukavassa mutta koko ajan melko kuoppaisessa meressä eteni matkamme 6-7 solmun vauhdilla ja saavuimme Scheveningin kylpyläkaupungin satamaan n. klo 1600. Menimme ensin kyljittäin laituriin, mutta havenmeester tarjosi meille rauhallisempaa boxipaikkaa B8.
Sinne mentäessämme vallitsi hankala sivutuuli ja jouduimme useamman kerran ajamaan konetta vuorotelleen eteen- ja taaksepäin, jolloin koneelle tapahtui jotain eli se ei enää liikuttanut venettä eteen- tai taaksepäin! Rannalla oleva hollantilaismies havaitsi ongelmamme ja tuli nopeasti havenmeesterin kanssa kumijollalla apuun ja saimme hinauksen paikalle B24.
Lähempi tarkastelu osoitti, että olimme menettäneet potkurimme meren pohjaan jossain B8:n lähistöllä.Tilanne siis uusi ja saimme sovittua, että maanantaina 27.7 tulee sukeltaja etsimään kadonnutta potkuriamme.
Potkurin menettäminen sattui ainakin hyvässä paikassa, koska satamassa on sekä venetarvikeliike, korjauspaja että veneen nostokraana.
Satama on hyvin suojainen ja kaikki ns. fasiliteetit ovat käytettävissämme, tosin pienen kävelymatkan päässä.