Wednesday, July 22, 2009

20.7 Leeuwarden-Harlingen 16 nm

Köydet irti n. klo 0915 ja koneella taas sulkujen läpi ulos kaupungista.
Nyt otimme suunnan Wattimeren rannalla olevaan Harlingeniin, jonne mennään Harinxmakanaalia pitkin.
Olimme luopunet ajatuksesta ajaa suoraa reittiä Ijsselmeeriin, koska kartan mukaan myös Groun kaupungin kohdalla oli pätkä kanavaa, jossa on vettä vain 1,5 m. Emme usko, että näin on mutta emme viitsineet enää lähteä seikkailemaan näille matalille kanaville.
Harinmaxkanaal on 3-4 m syvä ja kulkee maaseudun ja parin kaupungin läpi Harlingeniin. Saavuimme perille pieneen HWSV:n satamaan juuri ennen sulkuja n. klo 1400 ja koska nyt oli laskuvesi päätimme jäädä tänne yöksi ja jatkaa Pohjanmeren kautta Ijsselmeerille heti aamulla korkean veden aikaan. Kartan mukaan väylän syvyys on paikoitellen alle 2 m, joten siellä purjehtiminen kovassa tuulessa matalaveden aikaan tuntui turhan urheilulliselta.
Merkillepantavaa oli mielestämme hollantilaisten mieltymys perinnealuksiinsa, platboodemeihin. Matalakulkuisia veneitä, joissa sivukölit. Niitä oli todella runsaasti ja useimmat olivat viimeisen päälle entisöityjä ja osa ilmeisesti myös melko uusia?
Kävimme tässä mukavassa rantakaupungissa tosi täyttävällä pannukakulla ja kahvilla ja palatessamme huomasimme ystäviemme Fåkelin (s/y Fågel Blå, S&S 40) olevan Noorderhavenissa. Lähetimme heille tekstarin ja kerroimme missä olemme. Merja ja Olli tulivatkin sitten käymään luonamme ja oli tosi kiva tavata hyviä ystäviä pitkästä aikaan. Olli auttoi myös PC-karttamme ongelmien kanssa. Nyt sekin toimii! Kiitos Olli!!!
Luovutimme myös paikalliselle isäntäseurallemme LLV:n pienoislipun. Lipulle luvattiin kunniapaikka muiden vieraslippujen edessä.
Tänään oli taas Cantanassa pyykkipäivä ja pesimme 2 koneellista pyykkiä sataman pesukoneella. Tarkoitus oli mennä vielä kaupungille iltapalalle, mutta koska emme löytäneet sopivaa avoinna olevaa ravintolaa niin söimme veneessä.