Wednesday, July 22, 2009

19.7 Dokkum-Leeuwarden 36 nm







Köydet irti klo 1000 ja tavoite oli ajaa ensin Leeuwardeniin ja sieltä Grou:n kautta Lemmeriin.
Sää oli taas tänään hollantilaisittain vaihtelevaa, mutta enimmäkseen kuivaa ja lämmintä. Tuulta edelleen 5-11 m/s, mutta kanavilla sillä ei nyt ole erityistä merkitystä.
Tietyt sillat ovat maksullisia. Maksun suuruus ilmoitetaan kyltillä ennen sillalle saapumista ja maksu suoritetaan sillanhoitajan ongenvavan päässä roikkuvaan puukenkään. Samalla maksulla pääsee joko yhden tai muutaman sillan läpi ja maksun suuruus on muutaman € luokkaa
Reittimme seuraa ns. mastopystyssä-reittiä, jonka minimikulkusyvyydeksi on opaskirjassamme määritetty 1,95 m eli Cantanalle juuri ja juuri riittäväksi. Hankkimamme uusimman "Staande Mastroute"-oppaan mukaan meidän tuli Leeuwardenin jälkeen siirtyä syvemmälle väylälle, mutta Leeuwaardenin jälkeen oli rannalle pystytetty viitta, että ko. reittiä on oikaistu Vargan kaupungin läpi suoraan Grou- nimiseen kaupunkiin ja sitä kautta sitten Lemmeriin. Vargan kohdalla kanava mataloitui ja pysyi 1,8 - 2,0 m:n syvyydessä ja ajoittain saimme selviä pohjakosketuksiakin, mutta tosin vain mutaan, joten ne eivät sen kummemmin hidastaneet matkaamme. Katsoimme uudelleen kartasta ja siinä oli tosiaan merkitty, että kanava edelleen mataloituu 1,4 - 1,5:metriin de Tuutsin sillan jälkeen. Teimme sen johdosta päätöksen ennen siltaa kääntyä takaisin ja yrittää kartan mukaista syvempää reittiä pitkin. Saavuttuamme syvälle Prinsessa Margrietan kanavalle kuulimme ohiajavalta moottoriveneilijältä, että avattavaksi merkitty siltä oli lopullisesti suljettu. Ihmettelimme tätä, koska opas oli painettu 2009 ja tiedot jo näinkin nopeasti vanhentuneita!
Päätimme siksi palata Leeuwardeniin ja saimme P-paikan yhden venekeskuksen laiturissa. Esitteessä mainitussa Niew Yachthavenissa piti olla vettä 2,1 m, mutta lokimme näytti vain 1,7 m joten siirryimme kanavan vastarannalle olevan venekeskuksen laituriin.
Huomioitavaa on mielestämme myös se, että hollantilainen reittiopas on vain hollanninkielinen vaikka sitä myydään ainakin Saksassa; samoin kaikki opastaulut ja kaikenlainen satamainfo oli pelkästään hollanninkielellä. Enimmäkseen saimme niistä kyllä selvää, koska hollanninkieli on kirjoitettuna saksan ja englannin väliltä, mutta puheesta emme paljonkaan ymmärrä.
Illalla maistui kuitenkin ruoka omassa veneessämme ja olimme taas yhden arvokkaan kokemuksen rikkaampia.
Saimme viestin Vekalta ja Hannalta ja he olivat tsempanneet 7 bf vastatuulessa koko päivän Etelä-Hollannin vesillä.

No comments:

Post a Comment