Sunday, July 12, 2009

11.7 Kiel (Holtenau ) - Brunsbüttel 51 nm

Riitan synttärit!
Märässä sängyssä on paha nukkua ja niinhän tässä kävi. Riitta nukkui kapealla sohvalla ja Mikko keulassa märillä vuodevaatteilla ja valvottua tuli ihan riittävästi.
Hafenmeister herätti klo 0700 koputtamalla veneen kylkeen kerätäkseen satamamaksun. Mikäs siinä, aamiaisen tekoon sitten samantien.
Kippari sai hollantilaiselta purjehtijalta neuvon miten sulutuksen pitää aloittaa eli ensin mennään ulos redille, jotta sulkuvahti huomaa meidät ja vasta kun valkoinen valo palaa yksinään niin voimme ajaa sisään. Muussa tapauksessa sulkuvahti suuttuu! Redillä oli jo muitakin veneitä odottamassa, joten liityimme seuraan. Parinkymmenen minuutin jälkeen ko. valo syttyi ja ajoimme sisään. Sulussa on kiinnitysponttooni, joka siis nousee ja laskee veden mukana, joten helppo juttu. Maksu 18 € piti suorittaa torniin, jonka jälkeen portti kiinni ja vedet ulos tai sisälle. Kyseessähän on sama meri, joten ero on niin pieni, ettemme edes huomanneet laskiko vai nousiko meri allamme. Sulku on kuitenkin tarpeellinen, koska Pohjanmeren puolella on nousu- ja laskuvettä muutaman metrin verran.
Kanavassa ei saa purjehtia, joten ajoimme koneajoa koko päivän saksalaista maaseutua ihaillen ja sitä paikoitellen myös haistellen. Kone rupesi yhdessä vaiheessa taas savuttamaan valkoista savua. Syytä emme tiedä, mutta se loppui kun kippari tyhjensi polttoaineen vedenerottimen. Sama ilmiö on toistunut aikaisemminkin.
Kuivattelimme samalla vuodevaatteitamme puomilla sadekuurojen välissä.
Perillä kanavan Pohjanmeren päässä eli Brunsbüttelissä klo 1900.
Saimme paikan ennen sulkuja olevassa pohjoisessa satamassa hollantilaisveneen kyljessä. Kävimme kaupungilla syömässä pizzat ja illalla nautimme vielä Cantanassa synttärisamppanjat ennen nukkumaanmenoa. Nyt vaihteeksi kuivassa pedissä!