Friday, July 17, 2009

14.7 Cuxhafen-Norderney 68 nm

Köydet siis irti klo 0700 ja ulos satamasta.

Päivä oli kaunis ja aurinkoinen, mutta melkein tyyni.
Ajoimme ensin koneella n. 3 h, jonka jälkeen aloimme vihreän merkin nro 3 kohdalla nostaaa purjeita. Nostettuamme veneen vasten tuulta ajoimme suoraan hiekkasärkkään. Kartan mukaan piti vettä olla yli 10 m, mutta hiekkasärkät tunnetusti liikkuvat, joten tässä sitä oltiin. Pääsimme kuitenkin omin avuin irti ja jatkoimme matkaa sekä purjein että myös konevoimin. Pienveneiden on ohjeitten mukaan liikuttava laivaväylän ulkopuolella, joten kaikuluotaimen seuraaminen on tärkeätä. Vahingosta viisastuneena laitoimme hälytyksen 5:een metriin.

Purjehdimme osittain konetta apuna käyttäen 12 tunnin ajan ja saavuimme klo 1900 Norderneyn satamaan. Koko tämä Itäfriiseihin kuuluva saari on lomakeskus ja sen eteläkärkeen on rakennettu toinen toista suurempia hotellikomplekseja. Satama oli aivan täynnä, mutta saimme paikan 5:nä veneenä yhden hollantilaisveneen kyljessä. Ongelmana tietysti, että laiturinpuoleiset veneet olivat lähdössä aamulla jo klo 0500 liikkeelle nousuveden aikaan, joten aikainen herätys oli taas tiedossa. Söimme istumalaatikossa illallisen ja kippari kävi vielä Hafenmeisterin luona hoitamassa viralliset asiat.