Wednesday, December 30, 2009

28.12 Tobago Cays – Clifton, Union Island 12 nm, 12 36N, 61 25W

Yö oli melko tuulinen, mutta riutat suojasivat meitä hyvin suurilta aalloilta. Päätimme kuitenkin jatkaa matkaa jo aamulla ja seurata Spican esimerkkiä ja käväistä Union Islandissa.
Union Island kuuluu vielä Grenadiineihin, joten meidän ei tarvitse välittää maahantulomuodollisuuksista. Seuraava valtakunta etelään päin mentäessä on Grenada ja tämänhetkisen suunnitelmamme mukaan käännymme Union Islandin jälkeen taas pohjoista kohti.
Tuuli oli melko idänpuoleista ja navakkaa, mutta matka oli vain 12 nm.
Lähestyessämme Union Islandin ainoaa kaupunkia, Cliftonia, tuli Spica meitä vastaan. He olivat jo siirtymässä ankkuriin saaren lounaisosassa olevaan Chathamin lahteen. He olivat olleet yön pursiseuran laiturissa ja kyllästyneet swellien aiheuttamaan keinuntaan. Saapuessamme satamaan oli Plat-niminen boatboy jo veneellään meitä vastassa tarjoten meille poijupaikkaa. Sehän sopi meille mainiosti ja saimme näköalapaikan riutan läheltä ja yllätykseksemme aivan Elainen vierestä.
Kävimme jollalla (vaihteeksi moottorilla) Cliftonin keskustassa josta löysimme sekä pankkiautomaatin että pari vaatimatonta kauppaa.
Pursiseuran ravintolassa luimme sähköpostimme ja luovutimme heille samalla LLV:n pienoislipun. Lippu saikin heti kunniapaikan ravintolan baarissa.

LLV:n lipun luovutus Cliftonin pursiseuralle

Yleisvaikutelmana voimme todeta, että ihmiset ovat näillä Grenadiineilla hyvin ystävällisiä ja auttavaisia eikä meillä ole kertaakaan tullut sellainen tunne, että meitä yritetään huijata. Pystymme mielestämme liikkumaan turvallisesti kylissä eikä veneessämmekään ole käynyt kutsumattomia vieraita. Kaupustelijoita tulee erilaisilla veneillä myymään tuotteitaan mutta jos emme halua ostaa mitään, he poistuvat toivottaen hyvää päivänjatkoa !
Palatessamme veneelle sammui jollan moottori kuumennettuaan liikaa. Impelleri oli ilmeisesti hajonnut, mutta onneksemme Plat oli sattumalta aivan vierellä ja vei koneen samalla huollettavaksi luvaten palauttaa sen korjattuna.

Päivän sankari Tane Kääriä
Söimme illalla yhdessä Elainen porukan kanssa pursiseuran Anchorage-ravintolassa Tanen 64-v. synttärin kunniaksi.

Anu ja Kössi

Maailma on pieni kun totesimme, että Kössin vaimo Anu Saxen tuntee hyvin sekä Mikon Pekka-serkun että Reijon ja Rabben. Paljon terveisiä Anulta heille kaikille!
Ihan mukava ilta ja saimme kyydin Elainen jollassa sinne ja takaisin.