Thursday, December 24, 2009

23.12 Wallilabou - Bequia,St Vincent. 17 nm

John niminen boatboy tuli aamulla myymään meille tuoretta leipää ja vei myös roskapussimme mennessään. Hän auttoi meitä myös köysiemme irrottamisessa ja olimmekin liikkeellä jo n klo 09.
Saarten suojan puolella tuulee yleensä heikosti, mutta niiden välistä sitä vastoin jo melko navakasti. Saimme genuan nostettua melko pian ja purjehdimme 6-7 solmun vauhtia St Vincent ja Grenadiineille kuuluvalle Bequialle. Bequia on saari St Vincentin ja Mustiquen välissä ja sillä asuu n 5000 ihmistä.
Boatboy Julian ohjasi meidät paikallemme ja sovimme hänen kanssaan jäävämme tänne ainakin 3:ksi päiväksi. Syvyyttä tässä lahdessa on 3-5m, joten turkoosissa ja tosi kirkkaassa vedessä meren pohja näyttää olevan niin lähellä, että se olisi jopa käsin kosketeltavissa
Bequian Admiralty Bay on paikka, jonne skandinaavisten veneiden on tapana kerääntyä joulun viettoon.
Saavuttumme sinne oli paikalla ainakin 7 suomalaista venettä sekä lukuisia ruotsalaisia ja norjalaisia veneitä. Osa niistä oli meille tuttuja jo ARC:sta, mutta osa muuta kautta saapuneita. Lahti alkaa iltapäivällä täyttyä purjeveneistä ja niitä on arviomme mukaan illalla jo reilusti toista sataa, eri puolilta maailmaa saapuneita.
s/y Seili oli tullut Cap Verden ja Barbadoksen kanssa tänne ja oli mukava tavata heidät pitkästä aikaa.
Kävimme jollalla Bequian kylässä ostamassa ruokaa vaatimattomasta supermarketista ja samalla matkalla myös joitakin vihanneksia ja hedelmiä vihannestorilta.
Illalla söimme uunissa paistettua Blue Marlinia.