Friday, September 11, 2009

6.9 Peniche - Lissabon 61 nm

Maksettuamme satamamaksun ja autettuamme Torstenin irti laiturista lähdimme liikkeelle kohti Cascaisia. Norjalaisvene jäi satamaan!
Saimme melko pian Parasailorimme ylös ja purjehdimmekin pelkästään sillä aina Capo da Rocan, Manner-Euroopan läntisimmän pisteen, ohitse. Tämä pelätty niemi näkyy yläkuvassa ja jälkeenpäin olemme useammalta taholta kuulleet miten nopeasti tuuli yltyy täällä myrskylukemiin.
Purjehtiessamme 22.8 Finisterren ohi tuli mainittua sen olevan Euroopan läntisimmän kohdan. Tämä on pelkkää espanjalaisten isottelua, se kohta on kyllä täällä Portugalissa!
Sitten alkoi tapahtua kummia eli tuuli yltyi nopeasti kovaksi ja tosi puuskaiseksi, yli 15 m/s ja Cantana löi varmaan uuden vauhtiennätyksen, 11 solmua. Menoa jatkui jonkun aikaa ja koska Parasailorin laskeminen siinä vauhdissa vaikutti melko hankalalta uskoimme että niemen takana on suojaisempaa ja saamme sen sitten paremmin alas. No, näinhän ei käynyt vaan tuuli yltyi entisestään ja oli pakko ottaa purjeen alas ennen kuin se olisi liian myöhäistä emmekä ennää pystyis hallitsemaan Cantanaa. Saimme sen jotenkuten alas mutta samalla se repesi pahasti.
Ajoimme loppumatkan yli 6 solmua ilman purjetta ja suuntasimme ensin Cascaisiin jonka sataman piti olla kaikille tuulille suojattu. Ja kattia kanssa, sinne tuuli suoraan sisään emmekä uskaltaneet edes yrittää ajaa sisään täyteen satamaan.
Virta oli myös nyt laskuveden aikana melkoinen 2-3 solmua vastaan, joten päätimme jatkaa matkaa ja yrittää Oeriaksen satamaan joka oli suojaisempi ja sataman sisääntulo myös sijaitsi suojan puolella. Myötätuuli ja vastavirta sekoittivat meren aika pahasti ja kipparin olleessa yhteydessä VHF:llä satamaan saimme tiedon että tulkaa sisään, autamme kiinnityksissä. Sataman sisääntuloaukon kohdalla virta oli kuitenkin niin voimakas että Cantana kääntyi melkein poikittain kapeassa aukossa emmekä rohjennet jatkaa vaan käänsimme veneen niin kauan kun meillä oli jonkunlaista ohjauskykyä jäljellä ulos ja jatkoimme Lissaboniin.
Ilta alkoi hämärtyä ja kovan vastavirran takia vauhti laski 2:een solmuun.
Pääsimme kuitenkin illalla myöhään Alcantaran satamaan ja löysimme vapaan aisapaikan. Olimme suolaisesta merivedestä nihkeän oloisia ja kävimme heti suihkussa. Nyt oli nälkä ja söimme maittavan Riitan tekemän Lasagnen veneessä ennen nukkumaan menoa.