Tuesday, September 15, 2009

14.9 Sines-Lagos 72 nm

Heräsimme klo 0630 ja pika-aamiaisen jälkeen irrotimme köydet 0730 auringon jo noustua 15 min aikaisemmin.
Saimme upean lenssin ja matkalla saimme taas vieraaksemme kaipaavamme delfiiniparven. Veden lämpötla oli noussut 15 asteesta 22 asteeseen täällä Algarvessa!.
Capo da Vicente on toinen Capo ( niemi) Capo da Rocan ohella, joka on tunnettu kovista tuulista, joten olimme nyt paremmin varautuneita siihen. Lähestyessämme Capoa näin todella tapahtui ja saimme melkein myrskytuulen kiertäessämme tämän Capon ja jatkoimme matkaa reivatuin purjein 7-8 solmun nopeudella. Tavoitteemmehan oli ollut lähteä aamulla auringon noustaessa ja saapua satamaan ennen auringon laskua. Lähtömme myöhästyi 15 min ja saapuminen jopa 30 min, mutta löysimme hyvin sataman odotuslaiturille pimeydestä huolimatta.
Näille leveysasteilla aurigon laskiessa pimeys seuraa melken välittömästi, koska aurinko laskee suoraan mereen (tai mihin nyt lieneekään). Ennen satamaa on kävelysilta, joka avataan pyydettäessä VHF:llä, mutta sovimme sataman toimiston kanssa jäävämme odotuslaituriin ja siirtyvämme sitten valoisaan aikaan sataman puolelle.
Meillä on ollut tapana viettää kuivaa maanantaita, mutta tämän päivän kokemuksen jälkeen olimme sitä mieltä, että sen verran rankan urakan jälkeen saimme ottaa yhdet GD:t ( siis Gammeldanskit).
Söimme veneessä ja menimme lopen uupuneina nukkumaan.
Kaikki blogiamme seuraavat: Olisi todella mukavaa saada teiltäkin viestejä ja kommentteja. Se onnistunee parhaiten rekisteröimällä blogimme seuraajiksi ja miten se sitten tapahtuu niin emme tiedä mutta kyselkääpä lapsiltanne! Riitta ja Mikko

9 comments:

1. Hei, täällä ollaan ja gmaps-päivitys OK.

Täällä kotona odotellaan Espoon rantamaratoonia viikonloppuna sekä järkyttäviä synttäreitä lokakuussa. Saunaseuran remontti on viivästynyt ja poliitikot ovat ottaneet paljon lahjuksia, tilanne siis melkolailla normaali. TV. U.

2. Heippa,

Tänään olettekin olleet reissussa tasan 3 kuukautta, pitkä aika jo sekin, vaikka paljon on teillä vielä edessä!
    Onko koti-ikävä vaivannut teitä ollenkaan ja jos on, miten olette sitä koittaneet lievittää?

Kiva kun jaksatte päivittää blogia, sen avulla pysyy hyvin perillä missä menette ja pääsee kurkkimaan kuviakin :) Kivoja ja mielenkiintoisia paikkoja olette päässeet näkemään, ja varmasti myös sellaisia missä ei muuten tulisi koskaan käytyä.

Toivottelemme koko porukka täältä Kanadasta teille suotuisia tuulia ja aurinkoisia päiviä (sekä paljon delfiinejä)!

ReplyDelete
  3. Ei ole koti-ikävä vielä vaivannut. Ja estolääkkeenä pääsemme tänään suomalaisten vieraanvaraisten Riitan ja Pekan SAUNAAN! Ehkä sitä koti-ikävää lieventää myös täällä vallitsevat ihanat aurinkoiset hellesäät.

Delfiinien lisäksi odotamme pian näkevämme isoja kilpikonnia uimassa, ehkä jo seuraavalla legillä kohti Madeiraa.

Paljon terveisiä sinne Kanadaan meiltä molemmilta.

ReplyDelete
  4. Saavuin Lissaboniin duunireissulle sunnuntaina (13.9) joten oli parista päivästä kiinni että olisin voinnut tulla katsomaan Cantanaa..

5. Cantanan sisään on tullut vettä kovassa merenkäynnissä viime yönä, jonka johdosta kannettava tietokone ei enään toimi eikä
    Mikko ja Riitta voi toistaiseksi päivittää blogia. Muutoin kaikki hyvin. katso viimeinen sijainti blogin kartalta,
    ( N 35 37' W 10 26'/2009-09-18 klo 12 UTC). Kurssi kohti Madeiraa, jonne saapuminen tiistaina(?).

Urpo Kaila, ukk miukumauku iki piste fi, puh. 0405174601.

6. Hei Mikko ja Riitta,

Olen nyt luonut meille tilin Googleen ja yritän saada postia täältä bloginne kautta teille. Toivottavasti tämä onnistuu.

Ihana kuulla, että olette siellä lämmössä ja auringossa ja että kaikki mennyt hyvin.

Laurinlahden venekerhoon on asennettu valvontakamera (?) johon saa yhteyden kotikoneelta ja voi näin ollen valvoa satama-aluetta kotoa käsin. Yritin, mutta ei ainakaan meillä toiminut vielä. Ihmetyttää kuitenkin tuon kameran asennus kun mielestäni meillä venekerholla jo on niin hyvä valvonta.

Täällä ilmat ovat muuttuneet syksyisiksi ja haikeana Dione nostettiin eilen maihin. Nyt alkaa veneen tyhjennys ja "tönön" rakentaminen sen ympärille, jotta sen talvehtiminen olisi mukavaa.

Palaillaan ja terveisiä myös Tomilta.
    T. Kirsi

7. Hei,

Cantanan tietokone ja Iridium-puhelin eivät toimi mutta
    sain sijaintiedot ja laitoin ne tämän blogin kartalle. Arvioitu saapumisaika Porto Santoon on keskiyö.

TV. Urpo (ukk@iki.fi; 0405174601)

ReplyDelete
  8. Tosi hyvä. Nuo sijaintitiedot olisi hyvä saada vaikka joka päivä kun ovat merellä.

Kalle

9. Terve Tomi. Harmi ettei aikataulu mennyt ihan nappiin. Olisi ollut kiva tavata Lissabonissa. Mikko