Monday, September 21, 2009

17-21.9 Lagos-Porto Santo 450 nm



17.9
Lähdimme liikkeelle klo 1100 maksettuamme ensin satamamaksun.
Lagos on verrattain kallis satama, mutta he myöntävät ARC-veneille ensimmäisen yön ilmaiseksi ja seuraavistakin saimme 10 %:n alennuksen.Matka sinne on noin 450 nm, joten laskimme aikaa kuluvan n. 4 vrk. Matka taittui mukavasti reivatuin purjein melko kovassa kelissä ja iltaa myöten tuuli vielä yltyi, joten meillä oli todella paljon tekemistä. Otimme toisenkin reivin iso-purjeeseen, jota Cantanassa ei ole 20 vuoteen tarvinnut tehdä!
Tuulta oli reilusti yli 20 solmua ja aallokko monimetrista, joten lähelläkin olevat laivat hukkuivat välillä maininkeihin lähes kokonaan.
Kerran saimme pimeässä suoraan istumalaatikkoon ison aallon, joka täytti sen täysin. Osa siitä roiskahti myos veneen sisälle.
Vuorot jaettiin taas siten, että Riitta meni nukkumaan joskus klo 2300 jälkeen ja Mikko valvoi 0430:een, jolloin vaihdettiin osia.
Yölla sekä tuuli kovaa että myös satoi ajoittain, joten pimeätä oli. Kuu ei tänä yönä näyttäytynyt lainkaan.
Aamuyölla tuuli heikkeni jo 15- 18 solmuun.

18.9
Aurinko paistoi taas aamun sarastaessa ja tuuli oli tyyntynyt selvästi. Tuuliperäsimme "Heikki" oli ohjannut koko yön mallikkaasti pitäen kurssin koko ajan n. 240 asteessa eli suoraan kohti Porto Santoa.
Yön tuhoja tarkastellessamme totesimme, etta PC:mme oli kastunut vesiryöpysta eikä näyttöön tule enää kunnon valoa, jotta sitä voisi käyttää. Vahvalla taskulampulla sitä pystyi jotenkuten käyttämään, mutta ohjelmatkin alkoivat tökkia pahasti, joten laite todettiin entiseksi. Kone oli ollut yön karttapöydällä, mutta sen kansi oli kyllä ollut kiinni. Kaikkea sita sattuukin. Tuli tietysti ongelmia, koska täältä ei saa ostettua uutta PC:tä, jossa olisi skandinaaviset ääkköset.
Soittelimme PC-tuellemme Stefanille ja rupesimme miettimään, miten meille saadaan uusi kone.
Illalla saimme taivasviestin (siis satelliittipuhelimeemme) Toomakselta, joka antoi meille viimeiset säätiedot.
Puhelin ilmoittikin sen jälkeen, että laitteen SIM-kortti on incorrect eikä auennut enää. Muutaman akun ja SIM-kortin poiston jälkeen se käynnistyi, mutta pyysi nyt SIM PIN numeroa. Meidän numeroamme se ei enää hyväksynyt, joten puhelin jäi toistaiseksi mykäksi. Olihan meillä ollut siitä jo viikon verran iloa! Ihan kuin meillä ei näitä laiteongelmia olisi muutenkin.
Tuuli oli selvästi tyyntynyt, mutta purjeet antoivat kuitenkin hyvän 5 solmun nopeuden iltaan saakka. Silloin tuuli tyyntyi lähes kokonaan ja laitoimme koneen päälle.

19.9
Yö meni rauhallisesti. Mikko otti taas koiravahdin 23-04 ja Ritta auringonnousuvahdin 08:een saakka.
Atlantti oli tyhjä, mitään laivoja ei näkynyt koko yönä ja jatkoimme heikossa tuulessa kohti Porto Santoa.
Aamulla klo 0800 saavutimme puolen matkan pisteen eli matkaa oli jäljellä 225 nm. Tällä vauhdilla olisimme perilla sunnuntain ja maanantain vastaisena yönä.
Stefanin ohjeiden mukaan olimme yrittäneet kuivattaa PC:tämme ja ihme tapahtui, näytön valo syttyi! Valitettavasti sillä ei voi kirjoittaa kuin joitakin konsonantteja, koska vokaalit puuttuivat kokonaan. Saisikohan sen myytyä halvalla Puolaan?
Tälla hetkellä Marokko on meitä lähin maa, sinne on matkaa noin 20o nm.
Lehtitietojen mukaan jotkut huimapäiset afrikkalaiset harrastavat myös innokkaasti matkapurjehdusta pienissä ja täyteen ahdatuissa veneissä, suuntana yleensä Kanarian saaret tai Espanja. Niita meidän lienee syytä karttaa mikäli emme tarvitse lisää miehistöä Cantanaan.
Juuri tanään tuli Navtexista varoitus, että parikymmenta subsaharalaista henkilöä on veden varassa jossain Marokon pohjoisosassa. Pyydettiin ilmoittamaan mahdollisista havainnoista.
Tänään satoi jonkun aikaa ja vesikuurojen sijaintia oli helppo seurata tutkalla. Tuuli oli heikkoa ja myötäistä. Kun se illemmalla heikkeni entisestään pistimme koneen pääälle.
Sähkon kulutuksemme on 2:n vuorokauden aikana ollut melko suurta, koska olemme lähinnä liikkuneet purjein ja pitäneet tutkaa päälla koko yön. Lisäksi jääkaappi, Navfaxi ja erilaiset mittarit kuluttavat sähköä, joten meidän on pakko välillä ajaa koneella, jotteivat akut kokonaan tyhjenisi. Olemme laskeneet, että Atlantin ylityksen aikana pitäisi päivittäin varata akkuja 2-3 tuntia, lähinnä konetta tyhjäkäynnillä ajaen. Meillä on myös aurinkopaneelit ja hyvällä ilmalla ne antavat parhaimmillaan 2 A virtaa.
Illalla 2200 olimme purjehtineet 2/3 matkastamme

20.9
Mikko oli taas vahdissa 0430:een saakka, jonka jälkeen Riitta jatkoi ja sai nauttia auringonnoususta.
Aurinko tosiaan paistoi pilvettömälta taivaalta ja matkamme eteni miellyttävimmässä merkeissä kuin eilen, pilvisellä ja sateisella säällä.
Veden lämpötila nousi jo 23 asteeseen ja se oli muuttunut väriltään todella siniseksi täällä 4000 m pohjan yläpuolella.
Harmittaa, kun Iridium ei toimi ja toivottavasti kukaan ei ole ollut huolissaan meistä. Puuhastelimme kaikenlaista, kotitöitähän liikkuvassakin kodissa riittää!
Kuvasimme tänään sekä auringonnousun että sen laskun.

21.9
Saavuimme Porto Santon satamaan keskellä yötä, klo 0008.
Löysimme ponttoonilaiturin päästä vapaan paikan, johon kiinnitimme veneen parin valveilla olevan naapurin avustamana.

2 comments:

  1. Moin Mikko, olemme Tean kanssa tulossa perässä mutta vain Lissaboniin asti,(ja lentäen) valitettavasti olette jo lähteneet sieltä Madeiralle, ei muuta kun toivomme teille hyvää matkaa, ja kuvaamanne pienet ongelmat kuulunevat merenkulkuun!
    Kaj/Tea

    ReplyDelete
  2. Hei Tea ja Kaj. Mukava kuulla teistä ja harmi ettemme tavanneet Lissabonissa. Aivan oikein, ongelmia tulee ja ne kuuluvat asiaan eivätkä ole lannistaneet meitä.
    Mikko ja Riitta

    ReplyDelete