Friday, September 11, 2009

5.9 Nazare - Peniche 22 nm

Heräsimme jo klo 0630, koska tarkoituksemme oli purjehtia tänään Cascaisiin saakka, jonne matkaa on 65 nm. Pitkä päivä oli siis tulossa ja tavoite taas saapua perille ennen pimeän tuloa.
Kippari kävi aamulla luovuttamassa avaimet ja maksettuaan satamamaksun irrotimme köydet laiturista n kl 8.
Tuuli oli aamulla melko mitätön, joten ajoimme ensin n. 1 h koneella kunnes saimme purjeet nostettua ja koneen vihdoin sammutettua.
Meillä oli hienoa lenssiä kevyessä myötätuulessa ja saimme matkalla myös tervetullutta seuraa delfiiniparvesta. Kymmenisen delfiiniä uiskenteli ja hyppeli vierellämme, välillä sukeltaen veneen alle ja nousten taas toisella puolella pinnalle. Yritimme kuvata niitä, mutta se oli todella hankalaa, ne ovat liian nopeita ja arvaamattomia.
Koska olisimme tällä vauhdilla olleet perillä Cascaisissa vasta myöhään illalla päätimme päivittää suunnitelmamme ja mennä yöksi Penicheen. Torsten oli tullut sinne jo eilen ja lähettänyt meille textarin, jossa kehunut satamaa ja kaupunkia. Ongelmana on Penichessä vain sataman ahtaus. Varsinaista vierasvenesatamaa ei siellä ole vaan vieraat kiinnittäytyvät laiturin kylkeen, jos on tilaa! Eilen satama oli ollut aivan täynnä, mutta nyt olimme niin aikaisin liikkeellä että oletimme että jokunen vene on tehnyt kuten me ja jatkanut matkaa. Lähestyessämme satamaa näimme englantilaisen trimaranin satamaa lähellä olevassa lahdessa, joka nähtyään meidät lähti heti liikkeelle ja yritti ajaa täydellä kaasulla ohitsemme. Kun yritimme kiinnittäytyä Torstenin vieressä olevalle vapaalle paikalle kuulimme heiltä, että paikka on heidän oma ja menkää muualle. Veneessä oli iso merirosvolippu ylhäällä ja sellaisten veneiden kanssa emme halua olla missään tekemisissä!
Kiinnittäydyimme sen jälkeen yhden norjalaisen Baltic 38:n kylkeen, mutta kun veneen kippari saapui paikalle hän toivotti meidät toki tervetulleeksi, mutta kertoi samalla, että he lähtevät yöllä jatkamaan joten voisimmekohan siirtyä muualle. Saimme toisen juuri vapautuneen paikan kylkikiinnityksellä laiturin keskellä.
Kiertelimme kaupungilla ja söimme jätskit.
Penichessä on enemmän alkuperäisyyttä kuin esim. Figueirassa ja Nazaressa, jotka ovat varsinaisia lomakaupunkeja. Mukava pieni kaupunki, jossa kalastus lienee edelleen tärkeimipä elinkeinoja. Mereltä lähestyessä kaupungin kuvaa hallitsee 1600-luvulla rakennettu linnoitus. Tämän sisälle on myöhemmin rakennettu vankila, jossa aikoinaan tallennetiin niitä väärinajattelevia (ylimmäinen kuva).