Thursday, March 25, 2010

25.3 Basseterre Standby







Doylen oppaan mukaan satamassa on myös polttoaineen jakeluasema. Tämä tieto pitää paikkansa, mutta ko. asema ei ole käytössä, ainakaan pienveneitä varten.
Tankkimme oli melko tyhjä mutta saimme sovittua erään sataman kaverin kanssa että hän noutaa meille jerrykannuissa dieseliä muualta. Tankkasimme 50 l joten sillä pärjäämme hyvin St. Maartinille saakka vaikka ei tuulisi lainkaan.
Konetta olemme joutuneet käyttäämään lähinnä akkujen lataukseen kun olemme olleet ankkurissa.
Kävimme tutustumassa kaupunkiin. Basseterre on tyypillinen karibialainen kaupunki ja myös St Kittsin pääkaupunki. Vaikutteita kaupunki on saanut sekä ranskalaisilta että englantilaisilta koska saari on kuulunut historiansa aikana vuorotellen kummallekin maalle.
Basseterressä on iso satama risteilyaluksia varten ja sen yhteyteen on myös rakennettu melkoinen kauppakeskus jossa myydään lähinnä verovapaita timantteja ja muuta turistihoukuttimia.
Kävimme myös ruokakaupassa mutta taso on täällä taas täysin erilainen kun Jolly Harbourissa. Saimme kuitenkin tarvitsemamme.
St Kitts ja Nevis muodostavat yhdessä pienen itsenäisen valtion johon kuuluu pääsaari St Kitts ja eteläisempi pienempi saari Nevis.
Saaren pääkieli on englanti ja liikenne vasemmanpuoleista.
Asukkaita on noin 40 000 ja pääelinkeino on nykyisin turismi.
St Kitts on ensimmäinen brittiläinen siirtomaa Karibialla (vuodesta 1623) ja erilaisten vaiheiden jälkeen se itsenäistyi 1983. Täällä oli aikoinaan suuria sokeriruokoplantaaseja ja torilla kävi orjakauppa kuumana.
St Kitts on viimeinen maa jossa tulemme käymään missä Itäkaribian dollari, EC$, on käytössä. Tästä eteenpäin on valuuttana joko Antillien Guldeni tai Euro! Lompakkoomme ei jäänyt kuin joitakin senttejä EC$:ta.
Mikko kävi iltapäivällä immigratiossa huolehtimassa muodollisuuksista joten olemme aamulla vapaita lähtemään heti kun se meille sopii.

No comments:

Post a Comment