Wednesday, November 25, 2009

Viesti Cantanalta 25.11


Ydinvoimaa suoraan auringosta

Parasailori vettä hyvin



4 viikon ruokavarastoamme




Lähtöviivalla yli 200 venettä




Nyt se alkaa!




Hyvästi Las Palmas
Vain 2671 nm jäljellä Saint Lucia
22.11 132 nm
Tänään se suuri seikkailumme alkaa, eli ARC:n lähtö on klo 1300!
Lähtöä seurasi lukematon määrä katsojia ja tunnelmaa kohotti tietysti vauhdikas ja kovaääninen musiikki Texacon laiturissa. Katsojien joukossa heilutettiin myös useampaa Suomen lippua!
Hieno, erikoinen tunnelma.
Olimme olleet täällä yli kolme viikkoa ja aika oli ollut todella hektistä. Paljon asioita piti saada vielä tehtyä viime tingassa ja niiden lisäksi olivat vielä ongelmat tuulimittarimme kanssa. Mikko oli joutunut käymään maston huipussa monta kertaa sen takia mutta laite ei edelleenkään toiminut, vaikka Maritim oli toimittanut sekä uuden anturin että näyttöyksikön. Sama vika oli toisella suomalaisveneellä, s/y Luna Azurralla, naapurilaiturissa samanlaisella TackTick-muittarilla!
Startti oli cruisingluokalla 1300 jolloin noin 200 venettä lähti enemmän tai vähemmän samanaikaisesti matkaan. Osa veneistä valitsi suoran reitin etelään mutta me siitä hieman itäisemmän reitin Gran Canarian
itärannikon kiihdytyskaistojen takia. Tuulta oli luvattu 15-20 solmuamutta näillä kaistoilla jopa 30-40 solmua.
Ihme tapahtui lähdön jälkeen kun veneet alkoivat loitontua toisistaan = Tuulimittarimme alkoi toimia! Ongelma johtui todennäköisesti siitä että satamassa on liikaa mastoja ja erilaisia radioaaltoja jotka sekoittavat
TackTickin mittarin signaalit. Olemme tosin käyneet monessa muussakin suuressa satamassa ja niissä on mittari toiminut ihan hyvin! Oli syy sitten mikä tahansa, olemme onnellisia siitä ettei meidän tarvitse
purjehtia Atlantin yli ilman tuulitietoa.
Tuuli koveni ennusteiden mukaisesti iltapäivällä ja otimme klo18 1. reivin isoon ja klo 19 jo toisenkin. Genua rullattiin myöhemmin kokonaa sisään. Yöllä noin 04 oli aallokko niin suurta (4 m) että jiippivaaran
takia laskimme isopurjeen kokonaan ja rullasimme genuaa sitä vastoin jonkun verran ulos. Tänä yönä ei kumpikaan meistä pystynyt yrityksistä huolimatta nukkumaan. Vene keinui niin paljoin ettei punkassakaan oikein pysy. Saimme istumalaatikossa ajoittain melkoisesti merivettä niskaamme aaltojen lyödessä veneen yli. Heikki teki parhaansa mutta veneen trimmi on huono purjehtiessa pelkällä isolla myötätuulessa joten
tuuliperäsimemme joutui melko koville. Kun jatkoimme matkaa genualla, Heikki totteli paremmin.
Ikäviä uutisia järjestäjältä. Yhden veneen peräsin oli hajonnut ja heidät jouduttiin hinaamaan takaisin Las Palmasiin. Toivottavasti pääsevät vielä mukaan!
1. vuorokauden saldo 132 nm gps:n mukaan.

23.11 124 nm
Aamulla paistoi aurinko ja tuuli heikkeni jonkun verran. Ennustettu 10-15 solmua. Tuulen nopeus ei ole suuri, mutta ne aallot!
Mikko asensi toisenkin aurinkopaneelin BB:n mantookiin. Aurinko paistaa sille puolelle koko ylityksen ajan ja toivomme näin joutuvamme käyttämään vähemmän konetta akkujen lataamiseen. Aurinkopaneelit antavat
parhaillaan yli 5A:n virran akuillemme. Nyt on sähkönkulutuksemme ollut n 75Ah/vrk netto, jonka korvaaminen edellyttää 2-3 h:n tyhjäkäyntiajoa koneella.
Purjehdimme koko vyön pelkällä genualla. Riitta valvoi 00-04 jonka jälkeen Mikko 04-08:aan. Näin saimme molemmat hieman unta mutta todellisuudessa nukkuminen oli hyvin vaikeata ja pätkittäistä siinä
merenkäynnissä. Vene on myös täynnä erilaisia ääniä kun tavarat liikkuvat, purjeet hakkaavat ja ristiaallot pyrkivät kääntämään venettä.
Heikki ohjasi mallikkaasti koko yön.

24.11 130 nm
Päivä oli aurinkoinen ja sopivan kova koillistuuli puhalsi koko päivän.
Heikki ohjasi venettä taas koko päivän emmekä joutuneet itse siihen puuttumaan. Meilä on siis Heikin kansa hyvin selkeä työnjako!
Kuulimme taas ikäviä uutisia järjestäjän toimesta. Saksalainen 53 jalan ARC:iin osallistuva vene, s/y Auliana, on hylätty lähellä pistettä missä olimme eilen, ja miehistö otettu turvaan pelastusalukseen. Syytä veneen
hylkäämiseen emme tiedä muta vene ajelehtii nyt Atlantilla.
Tänään nostimme pitkästä aikaa Parasailoriamme ja se olikin ylhäällä koko iltapäivän mutta pimeän saapuessa noin klo 18 otimme sen alas.
Yöksi oli luvattu kovempia tuulia (20 solmua) ja purjeen laskeminen on silloin hankalampaa ja jopa vaarallista! Saimme Parasailorilla mukavasti pari lisäsolmua vauhtia.
Veneen vauhti ei nyt ole ollut päätä huimaava johtuen ehkä noin 1000 kg:n ylimääräisestä painosta ja korkeista aalloista? Veneen lokin mukaan vauhtimme on 4-5 solmua mutta GPS:n mukaan jatkuvasti 1-2 solmua enemmän. GPS mittaa nopeuden pohjan suhteen ja loki pinnan suhteen eikä loki huomio meitä kyydittävää 1-2 solmun etelävirtaa.
Jokaiselle veneelle on järjestäjä laskenut oman tasoituslukunsa ja Cantanalle se on 0,827. Tähän vaikuttaa ennen kaikkea veneen koko ja paino mutta ilmeisesti myös sen ikä ja kenties miehistön koko?
Laskentakaaviota ei ole julkistettu. Cantanan luku on koko laivueen 4:s alin luku. Kilpailumielessä tämä tarkoitta sitä että jos jätämme jälkeemme ne 3 venettä joilla on meitä alempi tasoitus, olemme
purjehtineet matkan tilastollisessa keskiajassa. Jos meidän jälkeemme saapuu maaliin vene jonka tasoitus on korkeampi, olemme voittaneet sen.
Latasimme akkuja myös koneetta tyhjäkäynnillä ajaen 2h :n ajan.
Söimme illalliseksi kanarialaisia lihapullia ja Mikko otti sen jälkeen ensimmäisen vahdin 24:ään saakka.
Pukeutumiskoodi on öisin yllättävä: pitkät kalsarit alla, fleece välissä ja Goretexit päällä. Siis suunnilleen sama kuin kesäkuussa Itämerellä. Nyt ei niinkään kylmyyden takia vaan kosteuden joka tuntuu kaikkialla.
Vaatteet alkavat olla jo aika nihkeitä eivätkä ne tule kuivumaan ennen kuin olemme pesettäneet ne St Lucian pesulassa!
Kaikki osallistujat ovat velvoitetut ilmoittamaan sijaintinsa ARC:lle päivittäin. Kyse on sijainti klo 1200 ja ilmoitus on tehtävä 1400 mennessä. Saamme samalla paluupostissa heiltä tiedon kaikkien veneiden
sijainnista. Jotain sekoilu oli tapahtunut koska Cantanan sijainti 24.11 oli sama kuin 23.11. Teimme siitä korjauspyynnön ARC:n toimistoon.
Yhteydet tapahtuvat joko SSB:llä tai kuten Cantanan ja useimpien muiden tapauksessa Iridium-satelliittipuhelimella. Mitään muuta yhteydenpitoa meillä ei ole, joten kaikkien viestien pitää tulla Cantana@skyfile.com -osoitteeseen. Blogiamme emme pysty itse lukemaan koska Iridium on niin
hidas ettei se pysty avaamaan sitä. Meille ei myöskään voi lähettää mitään liitetiedostoja.

25.11. 130 nm
Yö oli edelleen kostea mutta lämmin ja tuuli kohtalainen 10-20 solmua.
Nukkuminen on edelle vaikeata. Muutaman tunnin jaksottainen uni vuorokaudessa ei pidemmän päälle ole riittävä. Toivottavasti löydämm pian sen oikean rytmin.

No comments:

Post a Comment