Friday, November 6, 2009

30.10 -7.11 Las Palmas Standby

Naapurin tyttö Alexandra
Naapurimme Marco Riitta leikkaa uutta sijauspatjaamme

Hitechia eli Wifi-antennimme.

Las Palmasissa on kunnon mainingit kun merellä tuulee

Hylyt odotamassa uppoamista?

Jean asentaa jääkaapin tuuletinta

Uudet reivikoukut

30.10
Heti aamulla Mikko yritti saada yhteyttä nettiin. I-laituriamme vastapäätä on ”Pier 19 ”-baari jossa on langaton verkko mutta sieltä ei saatu mitään yhteyttä vaikka verkko oli hyvä?
Seuraavassa paikassa eli Sailor´s Barissa yhteys toimi.
Saimme vihdoin vastauksen Pohjolalta koskien heinäkuista potkurivahinkoamme. He ovat 3 kk:n ajan ihmetelleet voiko potkuri yleensä irrota akselistaan? Puhumattakaan siitä että akselikin voi vahingoittua? Pohjola suostui lopulta korvaamaan osan vahingosta joten saimme onneksi asian nyt vihdoin hoidettua.
Cantanassa on kaksi pilssipumppua, sekä veneen sisältä että ulkoa istumalaatikosta pumpattavat. Vm. on ilmeisesti 40 vuotias, alkuperäinen Henderson, eikä se ei ole viimeisten 20 v. aikana koskaan toiminut kunnolla. Mikon avattua sen todettiin kalvon olevan puhki ja sen vuotavan saumoistakin. Lähes vastaava uusi Hendersonin pumppu löytyi paikallisen Maritimin, Rolnauticin hyllystä ja sen asentamiseen menikin sitten jonkun aikaa johtuen hankalasta paikasta ja puutteellisista työkaluista. Elainelta saimme lainaksi porakoneen joten nyt Cantanassa on vihdoin kaksi hyvin toimivaa pilssipumppua!
Cantanan isopurjetta on Suomessa harvoin jouduttu reivaamaan mutta Atlantilla asia on toinen ja reivaamisen täytyy tapahtua melko rivakasti. Ongelmana ovat olleet liian pienet reivikoukut johon purjeen reivirengas kiinnitetään. Purje ei pysy siinä sen aikaa että se saadaan fallilla taas kiristettyä. Norjalainen Jon on asunut veneessään täällä Las Palmasissa jo vuosikausia ja hän tekee kohtuuhintaan kaikenlaisia metallitöitä. Mikko hankki Rolnauticilta kunnon lukittavat koukut ja Jon hitsasi ne saman päivän aikana kiinni puomihelaan. Tulos todella hyvä ja helpottaa ihan varmasti reivaamista!
31.10
Vaihdoimme vanttien ja kaidevaijerin sokat ja Mikko asensi hellamme ympäri pidikkeet hihnaa varten jonka avulla sen irtoaminen kovassa kelissä voidaan estää. ARC:n turvallisuusmääräyksiin kuuluu että mitkään raskaat esineet eivät saa irrota veneen yllättäen kallistaessa jopa 90 astetta (toivottavasti ei kuitenkaan enempää!)
Gugi ja Nina tulivat vielä käymään Cantanassa ja oli tosi mukava jutella heidän kanssaan. He lentävät huomenna takaisin Suomeen ja lupasivat viedä tarpeettomat merikorttimme ja pilot-kirjamme mukanaan.
1.11
Aamupäivällä totesimme että karttalaatikkoomme oli taas päässyt vettä ja kartat olivat osittain kärsineet kosteusvaurioita. Levittelimme sekä sisällä että istumalaatikossa karttoja kuivumaan eikä suurempia tappiota onneksi tullut.
TackTick-tuulimittarimme lopetti toistamiseen toimintansa. Kyseinen mittari on periaatteessa todella fiksu koska se ei vaadi sähköä eikä siten kaapeleita maston sisälle. Maston huipussa oleva anturi lähettää tiedot istumalaatikossa olevaan näyttölaitteeseen radioteitse. Sekä anturi että näyttölaite saavat virran pienistä aurinkopaneeleista. Valitettavasti jo ensimmäisenä kesänä 2007 laite lakkasi toimimasta jolloin silloinen maahantuoja Rymaco toimitti takuuna uuden laitteen.
Ilman tuulimittaria on ennenkin purjehdittu, mutta kun siihen tottuu niin siitä on tullut hyvin hyödyllinen apulaite.
Tactickin maahantuonti on siirtynyt Maritimille ja kun Mikko soitti heidän huoltoon, osoitti Maritim joustavuutensa ja lupasi vaihtaa laitteen uuteen huolimatta takuuajan umpeutumisesta. s/y Elainen Helinä ja Kalle ovat juuri nyt käymässä Suomessa ja saimme sovittua että he noutavat uuden mittarin seuraavana päivänä Maritimista. Vanha laite palautetaan sitten myöhemmin Maritimille.
Las Palmasiin on jo kerääntynyt melkoinen määrä ARC-veneitä. Nämä tunnistetaan hyvin veneiden mastoissa hulmuavista lakanankokoisista ARC-lipuista. ARC-veneitä on eri laitureilla mutta valitettavasti(?) turvallisuusmääräykset ovat niin tiukkoja että kaikki laiturit ovat lukkojen takana. Yhden laiturin avaimella ei pääse muihin laitureihin joten perinteistä satamakierrosta emme voi tehdä. Olisi mukava tutustua muihin lähtijöihin mutta eiköhän siihen tule tilaisuuksia vielä kun ARC:n omat ohjelmat alkavat viikon kuluttua.
2.11
Teimme 10 km:n reippaan juoksulenkin Las Palmasin rantaraittia pitkin.
Ranskalainen asentaja Jean kävi iltapäivän aikana asentamassa tuulettimen jääkaappimme kompressorin viereen. Akkujen alhainen jännite ihmetytti häntä ja sovimme että hän palaa huomenna testaamaan ne.
3.11
Aamulla saimme muutaman tipan vettä niskaamme mutta muuten päivä oli edelleen kaunis ja lämmin. Tuulet ovat olleet melko navakkaita, > 20 solmua ja sama jatkunee ainakin viikon verran. Olemme ruvenneet käyttämään tuulen yksikkönä solmuja m/s :n tilalle koska se on Suomen ja Ruotsin ulkopuolella yleisintä. Veneen nopeuskin mitataan solmuissa joten se sopii tuulellekin ihan hyvin. Kun solmut jaetaan 2:lla saadaan m/s.

Riitta kävi suomalaisella kampaajalla ja Jean kävi tarkistamassa akkumme kunnon. Tuomio oli tyly kahdelle Vetus-akullemme, tehot ovat hävinneet ja ne kannattaa uusia, muuten ne syövät ehjiä akkujamme. Näin sovimmekin ja Jean palaa huomenna uusien akkujen kanssa.
Olemme todenneet että matkallamme on moni asia helpompi hoitaa kun Suomessa, oli sitten kyseessä metallityöstä, sähköasennuksista tai vaikka patjan ompelemisesta. Halukkaita ja joustavia tekijöitä tuntuu satamista löytyvän. Olemme tavanneet monta veneilijää joiden tarkoitus lienee ollut purjehtia maapallon ympäri mutta ovat sitten eri syistä jämähtäneet paikoilleen ja hankkivat pikkutuloja auttamalla muita purjehtijoita. Ihan hyvä asia meille.
4.11
Kävimme bussilla Las Palmasista n. 20 km etelään olevassa Ikeassa ja ostimme sieltä sijauspatjan. Olimme sopineet tanskalaisen Kirstenin kansa että hän ompelee sen sitten oikeisiin mittoihin. Tämä ei kuitenkaan onnistunut vaan työn jo aloitetttuaan, Kirsten ilmoitti ettei hän haluakaan ryhtyä siihen! Mikäpäs siinä, Riitta ompeli sen itse ja tulos on todella hyvä!

Löysimme myös vihanneshöyryttimen josta kippari rakensi paraboilin wifi antennillemme. Mielenkiintoista nähdä onko siitä hyötyä!
Jean tuli iltapäivällä asentamaan uudet akut.
Illalliseksi söimme Ikean aitoja ruotsalaisia lihapullia.
5.11.09
Yöllä oli satanut jonkun verran vettä! Lämmintä on edelleen n. 25 astetta.
Kävelimme 7 km:n päässä olevaan Carrefourin markettiin ja takaisin mutta emme löytänet juurikaan mitään ostettavaa. Toivomuslistallamme oli mm. 2-3 hyvää rautasahan terää mutta hyllyltä löytyi vain halpoja teriä 9:n terän pakkauksissa. Vähempikin riittäisi kunhan olisi kunnon tavaraa joten terät jäi ostamatta. Tulipahan ainakin liikuttua.

Matkalla oli surullista katseltavaa kun muutama purjevene (mm. Swan 38!) oli jätetty hylyksi ankkuriin. Mikähän niidenkin tarina on?
6.11
s/y Spica oli saapunut eilen illalla Las Palmasiin ja jälleennäkemisen riemu oli tietysti rajaton. Heillä oli ollut kova kryssi Puerto Ricosta tänne, parhaimmillaan jopa 40 solmua. Hyvin olivat pärjänneet ja juttujahan meillä riitti. Kävimme yhdessä lounaalla Sailor´s baarissa.

7.11

Naapuriveneessä asuu ranskalainen 60 v. Marco yhdessä venezuelalaisen vaimonsa ja 8 v. Alexandra tyttärensä kanssa. Tänään vietettiin mamin synttäreitä ja heillä tuntui olevan mukavaa. Alexandra käy veneestä käsin koulua ja perheen ilmeinen tavoite on purjehtia jossain vaiheessa Etelä-Amerikkaan.

No comments:

Post a Comment