Sunday, November 15, 2009

15-22.11. Las Palmas Standby

Satamassa juhlatunnelmaa...
Cantana maston huipusta katsottuna
Jyrki auttamassa aurinkopaneelien asennuksessa.
Pelastautumisharjoitus menossa
Vanhat purjehtijakaverit, Reijo ja Mikko
Reijo,Erika, Auli ja Riitta Sotavento-klubilla
Osallistujamaiden liput hulmuavat.
Jollakilpailu ruotsalaisen purjelaivan Gladenin takana
Las Palmasin oma bigband tahditti juhliammne
Andrew Bishop avaa ARC 2009:n
Osa Suomen 6:n veneen joukkuetta
15.11
Tänään ARC2009 avattiin virallisesti kun lähtöömme on tasan viikko aikaa.
Tilaisuus alkoi 1130 lippuparaatilla Texacolle jossa kaikkien osallistujamaiden liput nostettiin salkoihin. Veneiden omat juhlaliput oli nostettu jo edellisenä päivänä joten juhlan tuntua alkoi satamassa olla!
Erilaisten puheiden jälkeen WCC:n johtaja Andrew Bishop avasi ARC:n virallisesti.
Tämän jälkeen alkoivat Texacon Pedron järjestämät jollakilpailut. Tavoite oli ilmeisesti käyttäytyä vähemmän merimiesmäisesti ja pienessä sievässä upottaa naapurivene. Katselimme touhua tovin mutta emme itse osallistuneet kisoihin.
Suomessa alkoi lentäjien lakko ja huolestuimme tietysti heti vaikuttaako se ystäviemme Liljanderien ensi viikolla alkavaan Las Palmasin lomaan!
16.11
Aamulla oli jälleen auringonpaistetta, mutta iltapäivällä taas pilvisempää, aika tyypillistä Las Palmasissa!
Kävimme El Corte Inglesistä ostamassa vielä yhden 30 l:n säilytyslaatikon ja munakotelon.
Mikko teki pitkän kävelyn tietokonehuoltoon, mutta liike oli suljettu. Tarkoitus oli selvittää, onko vanha koneemme vielä korjattavissa. Tulipahan nähtyä Las Palmasia. Illalla söimme kahdestaan kotona.
17.11
Heräsimme ensin puhelimen soittoon. UPS ilmoitti, että tilaamamme wifi-antenni on saapunut Suomeen ja he toimittavat sen Reijolle iltapäivän aikana.
Mikko sai myös sovittua, että kaipaamamme Parasailor toimitetaan tänään meille veneelle. Pakettien toimitus Kanarian saarille on hankalaa, koska saaret eivät kuulu EU:iin. Paketit menevät tullin kautta ja jos joku dokumentti (esim kopio passista) puuttuu, niin paketti ei liiku minnekään. Huolitsijat eivät näitä dokumentteja osaa pyytää, joten ei mikään ihme että lähetykset takkuilevat. Onneksi parasailorimme saapui iltapäivällä itsensä Thomas Wibberentsin tuomana. Vielen Dank Thomas!
18.11
Aamulla Back to Europe- seminaari. Paluulle on vaihtoehtoja: ARC Europen kanssa tai omin avuin purjehtien Bermudan ja Azorien kautta. Veneet voidaan myös laivata miehistöineen tai palkata miehistö veneen Eurooppaan palauttamista varten. Hinnat vm. vaihtoehdoissa n. 10 000 € (tai ehkä se oli £?). Omiin suunnitelmiimme kuuluu kyllä purjehtia myös takaisin, mutta kunhan pääsemme rapakon toiselle puolelle niin nähdään sitten.
Saimme tänään ARC:n aikaiset mittaluvut. Jokaiselle veneelle on laskettu tasoituskerroin, johon vaikuttaa veneen koko, paino, purjepinta-ala jne. Ilmeisesti laskentakaava on salainen, mutta oma mittalukumme oli koko laivueen 4:s alhaisin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos meitä alhaisempien luvun saaneet veneet ohittavat meidät, niin he voittavat meidät myös itse kisassa. Jos me vastaavasti ohitamme meitä korkeamman luvun saaneen veneen, voitamme sen!
Olemme odottanet kahta pakettia Mailspeed Marinelta Englannista ja ne saapuivat jo 30.10 Las Palmasiin, mutta ovat tällä hetkellä vielä ties missä. Puhelimet ovat viime päivinä käyneet kuumina ja toivottavasti saamme ne ajoissa. Lähetykseen sisältyy mm 2 aurinkopaneelia, joiden avulla toivomme voivamme ladata akkujamme ylityksen aikana. Merikarhuystävämme Jorma Kaskenmäki saapui Las Palmasiiin osallistuakseen s/y Vahinen miehistöön. Jorma toi meille tuliaiseksi aitoa saaristoleipää.Todella maittavaa, kiitos Jormalle!
Reijo, Auli ja Erika saapuivat myös tänne ja he toivat meille mm kipparin sextantin ja uuden tuulimittarin näyttöyksikön. Mahtoi olla painava matkalaukku! Kävimme Liljanderien kanssa syömässä Sotavento-klubilla.
19.11
Aamulla oli ARC:n pelastautumisharjoituksia, mutta kävimme myös tutustumassa s/y Vahineen, joka oli saapunut Las Palmasiin. Vahine on 1973 rakennettu Swan 65 ja kuuluu purjelaivasäätiölle. Vene osallistuu ARC:iin ja miehistö koostuu tällä osuudella pääosin merikarhujen jäsenistä. Kipparina on Veikko Ahola.
Iltapäivällä saapui Mailspeed Marinen kauan odotettu paketti, jossa oli mm 2 uutta aurinkopaneelia. Kova kiire saada ne asennettua ja on myös ratkaistava, miten ne parhaiten kytketään. Kyseessä ovat ns. joustavat paneelit ja niiden tarkoitus on antaa lisävirtaa sekä ylityksen että myös Karibialla olomme aikana.
Merikarhuystävämme Jyrki Viljanen tuli käymään veneellämme. Hän lomailee täällä ja toi meille tänä päivänä ilmestyneen Vene-lehden!
Tuulimittaria yritimme saada toimimaan mutta vaikka meillä on nyt sekä uusi anturi että uusi näyttöyksikkö niin TackTick ei toimi. Ihmeellistä on se, että jos anturi on laiturilla niin se lähettää signaalin myös kauemmaksi veneestä. Jos anturi viedään paikalleen maston huippuun, signaalia ei tule. Mikko kävi tänään 3-4 kertaa mastossa Reijon ja Jyrkin vinssaamana, aina sama vika. Ihmeellistä on myös että s/y Luna Azurrassa on sama mittari ja sama vika. Vaihdoimme heidän kanssaan osia ristiin mutta ongelma sama.
Kippari on purjehtinut yli 30 v ilman minkäänlaista tuulimittaria joten se ei ole nytkään tärkein varusteemme. Kun sen seuraamiseen tottuu niin on harmi purjehtia ilman.
Viime päivät ovat olleet todella hektisiä!
20.11
Aamulla sekstanttiharjoitus. Mikon vanha sekstantti toimii vallan mainiosti ja siliä sai hyvin auringon ammuttua!
Jyrki tuli käymään ja auttoi Mikkoa aurinkopaneelien asennuksessa. Andreaksen kanssa luna Azurra) yritimme saada eloa tuulimittariin ja nyt se toimii ainakin silloin kun ollaan satamassa ja anturi on istumalaatikossa. Lienee mahdollista että satamassa on niin paljon radiohäiriöitä että mittarin ei siksi toimi? Onko sattuma, muta Luna Azurralla on sama TackTickin mittari ja sama ongelma, viereisessä laiturissa!
Mikko kävi Parasailorin tarjoamissa happy hourseissa sillä aikaa kun Riitta sijoitti kaikki tilaamamme vihannekset ja hedelmät. Toimitus ei täysin vastannut tilausta, sekä määrissä että laaduissa oli jonkun verran heittoa mutta näillä on nyt pärjättävä.
ARC:n päättäjäiscoktaikutsut Sotavennossa. Tapasimme siellä Vahinen myös porukan, mukavaa jutella Vekan, Juhan ja Sepon kanssa
21.11
Toomas tuli aamulla käymään ja hinasi Mikon mastoon asentamaan tuulimittarin anturin. Sama vika, maissa laite toimii kauempaakin mutta maston huipusta ei enää??
Cantana on ollut suosittu kuvauskohde satamassa, onhan se laivueen vanhin vene ja sen klassiset linjat miellyttävät monen silmää. Meitä on käynyt haastattelemassa ja kuvaamassa mm. Yachtling Monthlyn ja Practical Boatownerin toimittajat puhumattakaan ARC:N omat edustajat.
Kl 1200 oli viimeinen briefing jossa saimme ohjeet lähdölle säätietoineen. Luvassa alussa melko kovaa ( 15-20 solmua) koillistuulta mutta aurinkoa. Kiihdytyskaistoissa saattaa tuulle 30-40 solmua joten lienee parasta kiertää ne hieman kauempaa. Pitää muistaa myös ennen maalia ottaa esille fendarit ja kiinnitysköydet, ne usein kuulemma unohtuvat siinä huumassa!
Tänä iltana kävimme vielä Liljanderien kanssa syömään ja huomenna sitten merelle!
Atlantin ylitystämme voivat siitä kiinnostunet seurata Wordcruisingclubin kotisivulla online.

5 comments:

  1. Joko alkaa vatsanpohjassa tuntua tuleva lähtö?

    ReplyDelete
  2. Moi Tintti. Tuntuuhan se mutta on ollut niin kiirettä että ei ole oikein ehtínyt ajatella sitä. Nyt vene alkaa olla valmis ja odotamme innolla huomenta lähtöä.
    Oikein hauskaa lomaa sinulle
    Mikko

    ReplyDelete
  3. Pyrin kirjaamaan Cantanan sijainnin päivittäin tässä blogissa näkyvälle kartalle.
    Kartta löytyy myös erikseen osoitteesta alturl piste com kautta 523q

    Urpo Kaila eli ukk miuku mauku iki piste fi

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete