Monday, January 11, 2010

10.1 Rodney Bay - Le Marin, Martinique 21 nm

Vihdoin lähdimme taas liikkeelle melkein viikon salamassaolon jälkeen.
Yritimme jo eilen illalla tsekata itsemme ulos mutta sekä Marine office että tulli oli jo silloin kiinni. Mikko kävi hoitamassa muodollisuudet ja laskujen maksut aamulla ja irrotimme köydet laiturista n klo 10.
Menimme ensin telakalla olevaan polttoaineasemaan ja tankkasimme 25,5 gallonaa dieseliä. Ensimmäinen tankkauskerta sitten tulomme Las Palmasiin lokakuun lopussa. Saimme pienen alennuksen koska olimme jo tsekanneet itsemme ulos emmekä siksi joutuneet maksamaan polttoaineveroa. Ollessamme laiturissa tuli ranskalainen vene kysymään meitä suuntimaa Le Mariniin. Emme oikein ymmärtäneet kysymystä, mutta ilmeisesti heillä ei ollut matkailuesitettä parempaa karttaa ja halusivat vain tietää missä suunnassa Le Marin on! He purjehtivat jonkun aikaa perässämme mutta häipyivät sitten jonnekin, ehkä takaisin Rodney Bayihin. Taisi olla charterpurjehtijoita?
Saimme pitkästä aikaa purjehtia täysin purjein, tosin genuaa olimme reivanneet jonkun verran. Tuulta oli n 20 soluma ja vauhtimme 6-7 solmua lokin mukaan mutta gps tarjosi jopa yli 7 soluma. Ihmeellinen tämä virta täälläpäin, oli suuntamme sitten mikä tahansa, aina tuntuu olevan myötävirtaa!

Riutalle jäänyt purjevene
Saavuimme Le Mariniin n klo 16 ja otimme yhteyttä satamaan VHF Ch 09:lä. Jonkun ajan kuluttua tuli kaveri jollalla ohjaamaan meidät laituripaikallemme. Sähköä oli tarjolla mutta vettä saisimme vasta aamulla koska nythän on sunnuntai.

Le Marinissa

Charterveneet odottamassa asiakkaita!
Toivoimme tapaavamme täällä myös Chrissen ja Jaanan mutta he olivat onnekseen saaneet viimeisenkin matkalaukkunsa eilen illalla ja lähteneet jo jatkamaan matkaansa St Pierreen. Toivottavasti tapaamme heidät myöhemmin.
Le Marin on aivan erilainen satama kun muut mihin olemme täällä Karibialla tutustuneet. Martinique on osa Ranskaa ja täällä on Euro valuuttana ja liikennekin oikeanpuoleista. Satama on valtava, yli 600 laituripaikkaa ja lukematon määrä veneitä poijuissa ja ankkurissa.
 Suurin osa laitureista on eri vuokrausfirmojen hallussa ja Le Marin lieneekin Martiniquen merkittävin charterveneiden tukikohta.
Jos venettä pitää korjata tai huoltaa niin täällä on apua saatavissa lähes kaikenlaisten korjausten tekoon. Isoja markettejakin täällä on ja huomenna käydään sitten tutustumassa paremmin niihin.
Saapuessamme Le Mariniin olimme nostaneet keltaisen Q-lipun saalinkiin osoituksena siitä että vene on tullaamatta. Tulli on avoin vain aamuisin 07:stä 12:30 saakka joten muodollisuudet jäävät huomiseksi. Periaatteessa emme saa poistua veneestä ennen kuin tullaus on hoidettu mutta eipä täällä näin sunnuntai-iltana mitään tekemistä olekaan.